خاش رویشگاه مناسب گیاه دارویی شیرین بیان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: خاش واقع در مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و زمین های حاصلخیز فراوان مهد پرورش و رشد انواع گیاهان به ویژه گیاهان دارویی است. 

امان الله طوقی بیان کرد: با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است و این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می شود. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت: شیرین بیان گیاهی با خواص دارویی موثر و با ارزش اقتصادی فراوان در جوامع مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گفته وی حداقل حدود 2500 سال است که از شیرین بیان استفاده های پزشکی می شود و هنوز هم به عنوان دارو در درمان زخم های معده کاربرد دارد.

طوقی اظهار داشت: در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می شود. ریشه شیرین بیان حاوی گلیسیریزین 5 بار شیرین تر از قند سوکروز است این ماده تولید هورمون های بدن نظیر هیدوکورتیزون را افزایش می دهد و اثر ضدالتهابی خود را این گونه ایجاد می کند. این گیاه ورم معده را برطرف می کند و تنگی نفس را تسکین می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: ریشه ی 'شیرین بیان' در بهبود زخم های معده موثر است و به عنوان یک خلط آور قوی از آن استفاده می شود.

وی افزود: اگر شیرین بیان قبل از غذا مصرف شود اثرات مطلوبی برای لاغری خواهد داشت. این گیاه ضدالتهاب، ضد آرتروز، تقویت کننده هورمون های غدد فوق کلیوی، کاهنده کلسترول خون، نرم کننده غشاء مخاطی معده، ضدحساسیت، خنک کننده و خلط آور است.اکنون عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه است.

وی گفت: افراد مبتلا به عارضه ی پرفشاری خون، باید از مصرف این گیاه خودداری کنند چون این گیاه سبب احتباس آب در بدن می شود و مصرف بیش از حد آب نبات ها یا آدامس های حاوی شیرین بیان سبب افزایش فشار خون و اختلال در میزان پتاسیم خون می شود. پزشکان توصیه می کنند بیمارانی که از داروی دیگوکسین استفاده می کنند نباید شیرین بیان مصرف کنند.

این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خاش افزود: مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است و این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می شود.

باغداران خاش و بویژه حاشیه تفتان علاوه بر مزیت گیاه بعنوان دیواره حفاظتی، از کاربرد آن برای بارور کردن و دگردیسی درختان سیاه ریشه بهره می برند.

این درحالی است که با توجه به اینکه ساکنان شهرستان خاش از فواید اقتصادی این گیاه اطلاع زیادی ندارند، دلالان محلی و شهرستانی با خرید و جمع آوری محصول این گیاه و فروش آن در بازارهای خارج استان بویژه در استان یزد درآمدهای هنگفتی بدست می آورند.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
 

 

 

 

ا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا