هوش مصنوعی کالاهای دانه ای شکل را هم بسته بندی می کند

مهندس محمدرضا فرحناک، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در زمینه رباتیک اتوماسیون و هوش مصنوعی که از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است، در گفتگو با  سیناپرس درباره تولید محصولی با عنوان سورتر هوشمند که ابزاری برای دسته بندی کالاهای دانه ای شکل است، گفت: ایده اولیه این محصول از سوی یکی از تولیدکنندگان پسته ایجاد شد. ابتدا باید بگویم که فردی که در جریان تولید و صادرات کالاها است به خوبی می تواند فقدان فناوری در راستای افزایش صادرات تشخیص دهد و با توجه به اینکه دانش بنیان ها معمولا برای این افراد ناشناخته هستند کم پیش می آید که فردی برای حل یک معضل به سمت شرکت های دانش بنیان برود.  اما خوشبختانه با ایده یک تاجر پسته، ما به فکر ساخت سورتری هوشمند برای بسته بندی کالاهای دانه ای شکل افتادیم.

وی افزود: از آنجایی که کشومان زادگاه پسته است، استفاده از سورتینگ یا نظم دهنده هایی مبتنی بر هوش مصنوعی ایده ای بود که توان تاجران را در توسعه صادرات پسته افزایش می داد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سیستم را تولید کنیم.

فرحناک گفت: تا کنون دسته بندی محصولاتی مانند پسته با صورت دستی انجام می شد و ما با فازهایی که برای تولید این ابزار تعریف کردیم، در نهایت توانستیم سورتر های مبتنی بر هوش مصنوعی را به تولید داخلی برسانیم.

وی افزود: این محصول به مدت یک سال است که تجاری سازی و به بازار عرضه شده است؛ از آنجایی که هوش مصنوعی قرار است مانند انسان فکر کند و به حل مشکلات جوامع بشری با درصد خطاپذیری بسیار کم  بپردازد، مجموعه ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بهره گیری از این مزیت هوش مصنوعی، سورتر های هوشمندی را تولید کرد که بر اساس شکل کالا به جداسازی اشیای ریز می پردازد.

این فعال در عرصه دانش بنیان ها خاطرنشان کرد: در کشور ما بسته بندی در برخی کالاها به ویژه کالاهای خوراکی نظیر دانه ها همواره با خطاهای انسانی همراه است، اما این اشتباهات و نقص ها برای مصرف کنندگان فرامرزی به ویژه در کشورهای پیشرو که از سطح بالای فناوری برخوردارند، توجیه پذیر نیست؛ بنابراین چون صادرات پسته از سود بالایی برخوردار است، تولید کنندگان پسته در ایران نیاز ویژه ای به این فناوری برای دسته بندی داشتند.

وی افزود: هوش مصنوعی در فرایند تولید این ابزار به گونه ای آموزش داده شده است که بتواند به طور خودکار پسته های معیوب را از پسته های سالم جدا کند و نسبت به بسته بندی های دستی از سرعت بسیار بیشتری برخوردار است؛ در واقع جداسازی چیزی نزدیک به میلی ثانیه زمان می برد.

فرحناک در تشریح ارزش پیشنهادی محصول سورتر گفت: استفاده از این محصول می توان استانداردهای غذایی را تضمین و از زیر سوال رفتن اعتبار تولید صنعت کشاورزی کشور جلوگیری کرد.  

به گفته فرحناک، این فناوری قابل اجرا بر روی محصول قهوه هم نیز است و در کل برای دانه ها ساخته شده است. همچنین می توان از این فناوری برای جداسازی ورق های سنگی که در  کارخانه جات برش داده می شود، بر اساس طرح و رنگ آن ها استفاده کرد.

فرحناک در تشریح دیگر کاربرد های سورترهای هوشمند گفت: با استفاده از دستگاه سورتر، می توان فرایند تفکیک و دسته بندی را دقیق تر و هوشمندانه تر انجام داد. در واقع مکانیک این دستگاه ویژه دانه هاست که می توان با تغییر ابزار فیزیکی و تغییرات جزیی نرم افزاری برای جداسازی محصولات دیگر هم بهره گرفت. درحال حاضر سورتر پسته به تجاری سازی رسیده و در بازار در دسترس است.

وی با اشاره به موفقیت شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید ابزارهای هوشمند و غیره گفت: گفتنی است، هر شرکت دانش بنیانی برای رشد نیاز به سرمایه، نیروی انسانی، ایجاد بازار و تامین فضای کار دارد. عموما شرکت های دانش بنیانی که به دور از بخش های دولتی فعالیت می کنند، پویاتر و موفق ترند، چراکه این فعالان از حاشیه مالی دولتی به دور هستند و می توانند در بستر استانداردتری به فعالیت بپردازند.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا