نقطه قوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت متاثر از مبانی اسلام است

دکتر مجتبی پالوج  یکی از مهم‌ترین موضوعات حکومت‌داری و راهبری جامعه را داشتن الگویی مناسب برای حرکتی عقلانی، خردمندانه و نظام‎مند به سوی پیشرفت و ترقی جامعه دانست.

وی افزود: چنانچه رسالت یک نظام، ساختن تمدن نوین اسلامی، متناسب با ارزش‏ها و آرمان‏ها در زیست‌بوم آن باشد تحقق این مهم، مستلزم الگویی پویا برای پیشرفت در محیطی پرآشوب است. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در تحقق این رسالت برای جامعه ایران اسلامی، بینش،نگرش و رویکرد هوشمندانه و سلسله اقداماتی چندجانبه‌نگر مکمل و مقوم هم  در متن و بطن خود دارد.

از سویی با توجه به ارزش‌های متعالی و نیات راهبردی، محیط پیشرفت را اعم از ملی، فراملی و منطقه‌ای تحلیل و پایش کرده است. از سوی دیگر با شناخت کلان‌روندها، پیشران‌ها و مسائل موثر، دانش به‌روزی درباره وضع موجود خود و کشورهای دیگر دارد توانست چشم‎انداز مطلوب و آینده ای امیدبخش را ترسیم نماید. همچنین با اشراف نسبت به پارادایم‎ها و تغییر آنها توانسته است با ایجاد شرایط محیطی مناسب و با فرصت‌سازی، گزینه‎های لازم مسیر پیشرفت را پیش روی کارگزاران نظام بگذارد.

نايب ريیس انجمن علمی توسعه روستایی ایران خاطرنشان كرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ابزار نیرومندی برای شناخت مسائل راهبردی و خلق فرصت‌ها و زمینه‌سازی برای تأسیس تمدن است به طوری که جامعه را قادر به شناخت مسائل اساسی بر سر راه نیات راهبردی می‎سازد. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیوند میان آینده‌نگری و اقدام راهبردی است و با حرکت عقلانی و آینده‌نگاری خلاق، نوآور و راهبردی، ابزاری اساسی برای حکمرانی و تحقق رسالت نظام و تمدن نوین است.

به اعتقاد پالوج، استواری هر نظام، نیازمند مبانی اساسی در زمینه‌های گوناگون خداشناسی، غایت‏ شناسی، هستی‏ شناسی، جهان‏شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و جامعه‌شناسی است.

به گزارش دفتر ارتباطات مركز الگوي ايراني اسلامي پيشرفت، دانشیار مؤسسه پژوهش‏های برنامه‏ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بینش، نگرش و جهت‌گیری خود متأثر از مبانی اسلامی است و این خود مهم‌ترین نقطه قوت الگو به شمار می‌رود. اين سند به دلیل ماهیت و کارکرد خود، با فرصت محوری و ساخت آینده‎ای مطلوب، قادر است چارچوب و مسیر حركت و اقدام را نظام‌دار کند، جریانات امور و فرآیندها را تسهیل و روان نماید، تكرارپذیری، تدقیق و عمق‌بخشی را افزایش دهد، فهم علمی مباحث را فراهم آورد، خطا را كاهش دهد، روابط كار را مشخص کند تا در نهایت، نتایج و خروجی حاصل از اجرای الگو، اثربخش‌تر و امیدآفرین شود. از این رو، در رسیدن به تمدن اسلامی، وجود الگوی پویایی همچون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت كه چارچوب و جهت‏های كلی حرکت را مشخص و تبیین نموده و پیشرفت کشور و کرامت شهروندان را نویدبخش باشد ضروری است و این مهم با عملیاتی کردن و پیاده سازی و اجرایی نمودن آن میسر است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا