کشف آثار باستانی ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در عربستان

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان استرالیایی در کاوش های جدید خود در عربستان، فرهنگی باستانی از دوره برنز کشف کرده اند که ساکنان آن آثاری همچون خیابان های تدفین، جاده های طولانی که واحه ها و مراتع را به هم وصل کرده و هزاران بنای یادبود تدفین استادانه را ساخته بودند.

دکتر متیو دالتون، از دانشکده علوم انسانی دانشگاه استرالیای غربی، سرپرستی این مطالعات را بر عهده دارد. وی در این رابطه گفت: خیابان های تشییع جنازه ساخته شده توسط این مردم باستانی، شبکه بزرگراه های بزرگ زمان خود بودند و نشان می دهند که جمعیت هایی که در ۴۵۰۰ سال پیش در شبه جزیره عربستان زندگی می کردند، از نظر اجتماعی و اقتصادی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً فکر می کردیم، به یکدیگر مرتبط بودند.

این تیم مطالعات باستان شناسی که زیر نظر کمیسیون سلطنتی شهر العلا در نزدیکی مدینه فعالیت می ‌کند، از تصاویر ماهواره ‌ای، عکس ‌برداری هوایی مبتنی بر هلیکوپتر، بررسی زمینی و حفاری برای مکان ‌یابی و تجزیه و تحلیل خیابان‌ های تشییع جنازه استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، این تیم خیابان‌ هایی را در مساحتی به وسعت ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع با بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰  مقبره در مناطق مطالعاتی اولیه ‌شان در شهرستان ‌های الولا و خیبر در عربستان سعودی، شناسایی کردند.

آنها دریافتند که بیشترین تراکم بناهای مقبره ای و آثار تدفین در این خیابان ها در نزدیکی منابع آب دائمی قرار دارد، به طوری که جهت خیابان ها نشان می دهد که جمعیت از آنها برای رفت و آمد بین واحه های اصلی، از جمله خیبر، الولا و تیما استفاده می کردند.مسیرهای کوچک ‌تر در مناظر اطراف واحه ‌ها محو می ‌شوند که نشان می‌دهد این جاده هاهمچنین برای انتقال گله‌های حیوانات اهلی به مراتع مجاور در طول دوره‌ های بارانی استفاده می ‌شده است.

به گزارش سیناپرس، دکتر دالتون در این رابطه گفت:  واحه ‌های شناسایی شده، به ‌ویژه خیبر، برخی از متراکم ‌ترین آثار تدفین شناخته شده در سراسر جهان را به نمایش می‌ گذارند. تعداد زیاد مقبره‌ های عصر برنز که در اطراف آن ‌ها ساخته شده ‌اند، نشان می ‌دهد که مردم در این زمان به طور دائمی در این مکان‌ های مساعد ساکن شده بودند.
دکتر هیو توماس مدیر پروژه این از دانشکده علوم انسانی دانشگاه غربی استرالیا نیز درباره یافته های فوق، گفت : مردم باستانی منطقه خیبر دارای چشم انداز شغلی غنی و پویا بوده اند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Holocene منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا