پایش اقلیم قطب به کمک پهپادها

به گزارش سیناپرس، پایش شرایط اقلیمی قطب شمال به ویژه در مناطق صعب العبور دارای اهمیتی زیادی است که همواره با مشکلاتی مواجه بوده است. در این راستا تیمی از محققان آکادمی علوم روسیه موفق به طراحی یک هواپیمای بدون سرنشین ویژه به نام Tsymlyanin شده اند که به تازگی مراحل آزمایشی پرواز خود در شرایط دشوار را پشت سر گذاشته است.

سرویس مطبوعاتی مؤسسه هوانوردی مطالعات قطبی روسیه در این رابطه اعلام کرد: از این هواپیمای بدون سرنشین جدید برای مطالعه ساختار لایه های مرزی اتمسفر در قسمت پایین پوسته گازی جو زمین، استفاده خواهد شد. در آینده ممکن است این محصول برای یک شبکه نظارت هواشناسی در قطب شمال و برای مشاهدات مداوم و مطالعه صفحات یخ در امتداد مسیر دریای شمالی و در آب های بنادر شمالی روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

هواشناسان با استفاده از این پهپاد می توانند اطلاعات دقیق تری را از ارتفاعات مختلف نسبت به داده های ایستگاه های هواشناسی دریافت کنند. علاوه بر این، محققان مشاهدات بیشتری از مناطق وسیع تری خواهند داشت.  به گفته متخصصین، پهپادها در مناطق صعب العبور بسیار کاربردی هستند، جایی که ایستگاه های هواشناسی و مراکز مطالعاتی از یکدیگر دور هستند.

به باور متخصصان، توسعه مطالعات جوی در قطب شمال به پیش بینی های قابل اعتماد پدیده های طبیعی خطرناک منجر شده و از غافلگیر شدن جوامع پیشگیری می کند. پهپاد Tsymlyanin برای انجام این وظیفه طراحی شده است و اولین آزمایش این پهپاد در منطقه  Tsymlyansk انجام گرفت که نام پهپاد فوق از این منطقه گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری sinapress، این پهپاد یک وسیله نقلیه بدون سرنشین برای برخاستن و فرود عمودی است که مانند کوپترها – توسط چهار پروانه و موتور هوایی انجام می شود. این پهپاد قابلیت پرواز در حالت هواپیما را نیز دارد که در این شرایط پرواز تنها توسط یکی از پروانه های آن  انجام می شود.

گفتنی است که این پهپاد قابلیت حالت های برخاستن و فرود نرم و کنترل شده را دارد که این ویژگی برای کاهش خطر آسیب رساندن به تجهیزات گران قیمت هواپیما بسیار مهم محسوب می شود. ماکسیم کالیاژین معاون مرکز وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین موسسه هوانوردی مسکو در این رابطه، گفت: این وسیله نقلیه نیازی به مکان‌های برخاست یا فرود خاصی ندارد، که در شرایط قطب شمال مهم است.

به گزارش سیناپرس، طول این پهپاد ۲۴۰ سانتی متر بوده و می تواند با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر برای یکساعت به انجام ماموریت بپردازد. این وسیله نقلیه مجهز به سیستم خلبان خودکار است و می تواند در یک مسیر از پیش تعیین شده پرواز کند. برخی از ابزارهای هواشناسی داخل هواپیما منحصر به فرد هستند و به طور خاص برای این وسیله نقلیه طراحی شده اند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا