ترسیم مدل اقتصادی از ارتباط باکتری‌های بدن

شاید دو علم اقتصاد و زیست شناسی در نگاه اول هیج ارتباطی با هم نداشته باشند، اما مطالعه‌ای جدید که در زمینه بررسی نحوه تعامل باکتری‌های بدن و ارتباط آن با یکی از معروف‌ترین مدلهای اقتصادی یعنی «نظریه تعادل عمومی» به انجام رسیده می‌تواند زمینه نزدیک شدن این دو دانش بشری به هم را فراهم سازد.

باکتری‌های مختلفی در بدن انسان زندگی می‌کنند و تعداد آنها ده برابر تعداد سلول‌های بدن است. این موجودات میکروسکپی در بسیاری از موارد در کنار هم قرار دارند و مولکول‌ها و پروتئین‌های ضروری را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. این تبادل مواد بین باکتری‌ها که به منظور رشد بهتر صورت می‌گیرد، شباهت زیادی به صادرات و واردات بین کشورهای مختلف دارد. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران تصمیم گرفتند مدلی که در علم اقتصاد برای بازارهای بین المللی تعریف می‌شود را این بار برای اجتماع باکتریایی بدن به کار گیرند.

با وجود اینکه باکتری‌ها در همه جا (اعم از هوا، خاک و البته بدن موجودات زنده) یافت می‌شوند، اما تبادلاتی که بین آنها در این اجتماعات روی می‌دهد از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه هر نوع باکتری به مواد مختلفی برای ادامه حیات و رشد و نمو نیازمند است، این موجودات بسیار ریز مواد ضروری مورد نیاز یکدیگر را با هم مبادله می‌کنند.

این پژوهشگران ابتدا مجموعه‌ای از باکتری‌های ای.کلای را گرد هم آوردند. سپس دی.ان.ای این باکتری را به گونه‌ای تغییر دادند که میزان تولید و صادرات آن متفاوت از قبل باشد و سپس به بررسی نحوه تبادل مواد میان این باکتری‌ها و انطباق آن با نظریه اقتصادی تعادل عمومی پرداختند.

مدل اقتصادی ارتباطات باکتریایی

نتایج به دست آمده، درستی پیش بینی پژوهشگران را نشان می‌داد. هر قدر تبادل میان باکتری‌ها افزایش می یافت، رشد اجتماع آنها نیز سریع‌تر می‌شد. همچنین با وجود اینکه همه باکتری‌ها از تبادلات صورت گرفته بهره می‌بردند، هر قدر یک باکتری رشته‌های بیشتری را صادر می‌کرد، میزان رشدش نسبت به رشد باکتری‌هایی که واردات بیشتری داشتند کمتر می‌شد.

این یافته می‌تواند امکان بهره گیری بیشتر از سایر مفاهیم و مدل‌های اقتصادی برای درک هر چه بهتر اجتماعات زیستی و میکروبی را هموارتر سازد.

این پژوهش به تازگی در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا