بارورسازی ابرها عملیاتی علمی و دقیق است

 وی در پاسخ به مصاحبه‌ای با عنوان "بارورسازی ابرها توان برطرف کردن مشکلات آب کشور را ندارد" که سیناپرس در تاریخ 12 دی‌ماه 1393با مشاور سازمان محیط زیست دکتر اسماعیل کهرم انجام داده بود تاکید کرد: مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در پایان هر دوره عملیات بارورسازی ابرها با روش‌های علمی که مورد تأیید مجامع معتبر جهانی است نسبت به ارزیابی پروژه‌های انجام‌شده اقدام می‌کند که نتایج این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ، در اثر باروری ابرها بطور متوسط میزان افزایش بارشی معادل 15 درصد در مناطق هدف در اثر باروری ابرها حاصل شده است.

وی در پاسخ به اینکه در فرایند این عملیات از نقره که فلز گرانقیمتی است استفاده می شود،افزود: مواد مورد استفاده در عملیات باروری ابرها یدیدنقره است که درصد کمی از آن را نقره تشکیل می‌دهد (یعنی چیزی حدود 2 تا 4 درصد) است .

جوادیان زاده همچنین در مورد هزینه بالای اجرای این عملیات‌ها گفت: هزینه اجرای هر عملیات باروری ابرها حدود 120 تا 150 میلیون تومان است و قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب قابل استحصال ناشی از باروری ابرها براساس مطالعات اقتصادی انجام شده در سال آبی 91-92 به میزان 200 ریال می‌باشد که ارزان‌ترین روش استحصال آب است. مطالعات اقتصادی در نقاط مختلف جهان نیز تأیید می‌کند که استحصال آب از طریق باروری ابرها بسیار مقرون به صرفه و ارزان بوده است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در باره این موضوع که برای اجرای عملیات موفق باید ابر در جایی توقف کند و بارش نماید و گرنه بارش حاصله به جای منطقه هدف ممکن است در کویر ببارد ، گفت: اجرای عملیات باروری ابرها براساس تصاویر ماهواره، رادارهای هواشناسی و سنسورهای نصب شده روی هواپیما که در هر لحظه سرعت و جهت سیستم ابری را نشان می‌دهند هدایت می‌شود. همچنین در مورد حرکت سیستمهای جوی بایدگفت که سیستم‌های جوی در ارتفاعی که بارورسازی می‌شوند بطور متوسط 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و حداکثر زمانی که مواد باروری در داخل ابر تأثیرگذاری می‌کند 2 ساعت است یعنی سیستم جوی از ابتدای باروری تا پایان آن حداکثر ممکن است km100 جابجا شود. با این همه با توجه به تصاویر رادار و اطلاعات سنجنده‌های نصب شده روی هواپیما منطقه عملیات به گونه‌ای تعریف می‌شود تا حداکثر راندمان بارش در منطقه هدف مورد نظر رخ دهد.

هزینه اجرای هر عملیات باروری ابرها حدود 120 تا 150 میلیون تومان است و قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب قابل استحصال ناشی از باروری ابرها براساس مطالعات اقتصادی انجام شده در سال آبی 91-92 به میزان 200 ریال می‌باشد که ارزان‌ترین روش استحصال آب است.

 

مهندس مهدی جوادیان زاده در پاسخ به مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اینکه بارورسازی ابرها نتیجه ای در برندارد،عنوان کرد: در بیانیه کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که در سال 2013 منتشر شده است اعلام گردیده در حال حاضر 42 کشور جهان در حال اجرای برنامه‌های بارورسازی ابرها هستند .همچنین اشاره شده است که در بعضی از مناطق جهان 40 سال است که بطور مستمر اجرای عملیات باوری ابرها انجام می‌شود.

کشورهای هند و چین پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی و عملیاتی را در رابطه با این فناوری برنامه‌ریزی نموده‌اند و کشور آمریکا به عنوان بیشترین استفاده‌کننده از این فناوری مطرح است.

وی افزود: چگونه است که علیرغم تأثیر نداشتن این فناوری 42 کشور جهان هر ساله در این خصوص سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین در بیانیه سال 2007 سازمان جهانی هواشناسی آمده است هم اکنون کشورهای متعددی در حال اجرای بیش از 100 پروژه تعدیل آب و هوا خصوصاً در مناطق خشک و نیمه‌خشک سرتاسر جهان هستند.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها همچنین به  اثرات زیست‌محیطی این فناوری اشاره داشت و به خبرنگار سیناپرس گفت: پاسخ این بخش را نیز براساس بیانیه سال 2010 سازمان جهانی هواشناسی (WMO) که 185 کشور جهان از جمله کشور ایران عضو این سازمان است،می دهم.

"مطالعات منتشر شده حاکی از این است که تاکنون باروری ابرها با یدیدنقره هیچگونه تأثیر معنی‌داری بر سلامتی و محیط زیست مردم نداشته است. با این وجود بایستی در تمام طرح‌هایی که از یدید نقره و یا هر ماده دیگری استفاده می‌شود ارزیابی اولیه‌ای از اثرات بالقوه آن روی محیط زیست یا سلامتی مردم ضمیمه گردد." همچنین در بیانیه سال 2007 سازمان جهانی هواشناسی آمده است که: "عواقب ناخواسته باروری ابرها همچون آثار پایین‌دست و تأثیرات محیطی و اقتصادی آن اثبات نشده اما نمی‌تواند رد شود"

وی افزود: در مورد کاهش میزان بارش پایین‌دست در اثر باروری ابرها در بالادست، این نکته را می‌توان اضافه کرد که در شرایط طبیعی حداکثر 10 درصد آب داخل ابر در یک منطقه ریزش می‌کند چنانچه 10 تا 15 درصد با باروری ابرها راندمان بارش را افزایش دهیم در کل 1 تا 5/1 درصد از آب داخل ابر در یک منطقه بیشتر باریده می شودکه این میزان اصلاً قابل لحاظ کردن نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر باروری ابرها در بالادست انجام نمی‌شد این 1 تا 5/1 درصد بارش در پایین‌دست باریده می‌شد.

مهندس جوادیان زاده در پایان تاکید کرد: این مسئله که راه نجات ما کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و مدرن کردن سیستم‌های آبیاری می باشد،درست است. برای نجات از خشکسالی دو دسته استراتژی را می‌توان اتخاذ کرد. بخشی بر مبنای مدیریت مصرف ماست که بهترین راهکار آن همان افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی است و بخش مدیریت تولید که باروری ابرها از جمله فناوری‌هاییست که در این بخش می‌تواند مفید فایده باشد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا