تولید کودهای مایع با نصف قیمت مشابه خارجی

به گزارش سیناپرس، رسول احمدی، دانشجوی کارشناس ارشد به نژادی گیاهی دانشگاه شیراز و مدیر تولید بخش تولید کودهای شرکت «هامرز»، معتقد است که کودهای خارجی با هزینه های بالایی که دارند، صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارند به همین دلیل است که شماری از کشاورزان به دلیل هزینه های بالایی که باید بپردازند، این شغل را رها می کنند.

از این رو، تعدادی از فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه شیراز به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با کشاورزی داشتند، کودهایی تولید کرده اند که با قیمت هایی بسیار مناسب تر از نمونه های خارجی، عملکردی مشابه و حتی بهتر از آنها دارند. آنها در قالب این شرکت که به زودی دانش بنیان می شود، نمونه کودهای خارجی را طبق مقاله های علمی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که این کودها حاوی مواد فعال کننده هستند. 

او می گوید: ما با افزودن این فعال کننده ها توانستیم کودی تولید کنیم که با نمونه های خارجی رقابت می کند. درواقع، در این روش، ما با افزودن ماده فعال کننده به کود معمولی، آن را به کودی تبدیل کرده ایم که می تواند علاوه بر افزایش بهره وری، با رسیدن کود به گیاه، طی ماه ها مورد مصرف گیاهان قرار گیرد و تا ماه ها و حتی تا زمان برداشت محصول فعال باقی بماند و اثر آن از بین نرود. 

احمدی اشاره می کند که شاید این فرآیند خیلی پیچیده نباشد اما رسیدن به آن روند دشواری را به دنبال داشت به طوری که شرکت زیست فناور هامرز، تنها شرکت ایرانی است که موفق به تولید این کود مایع شده است. 

به گفته مدیر تولید بخش تولید کودهای شرکت «هامرز» استفاده از این کودهای مایع باعث کاهش نیاز کوددهی محصولات می شود. بحث دیگر هم امنیت غذایی است که با افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفت ها، کاهش ابتلا به آفت ها و بیماری ها می شود و هم دفعات محلول پاشی و سمپاشی و به دنبال آن، هزینه را هم به طور چشمگیری کاهش می دهد. 

او عنوان می کند که این کودهای شیمیایی مانند واکسن برای بدن عمل می کند که احتمال بیمار شدن گیاهان را کاهش می دهد. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر دو نوع از این کودهای مایع در شرکت زیست فناور «هامرز» آماده فروش و ورود به بازار شده و 18 محصول دیگر هم در دست تأیید است که مراحل تست مزارع کشاورزی را پشت سر می گذارد و امید می رود تا بهار سال آینده وارد بازار شود. اما دو محصول دیگر وارد فاز فروش شده و برای امسال حدود 40 هزار تن (لیتر) هم سفارش شده اند. 

احمدی می گوید: این کودهای آماده فروش، دو مدل هستند که هر دو محرک رشد بوده و باعث زودرسی محصول و تأثیر در ابعاد آنها می شود. یکی از این کودها به طور اختصاصی این نقش را بر عهده دارد اما یکی دیگر از آنها نیز «کود هامرز ضد تنش» است که مقاومت بیشتری نسبت به تنش خشکی، آفات و شوری ایجاد می کند. 

او اظهار می کند که نوع دیگر کود هم در برابر تنش مقاومت ایجاد می کند اما به دلیل دوز بالاتری از مواد خاصی که در آن به کار رفته، به طور تخصصی برای ایجاد مقاومت در گیاه از آن استفاده می شود.

او ادامه می دهد: هر ظرف کود «هامرز» حدود یک لیتر وزن دارد که نمونه مشابه خارجی آن با قیمت 400 هزار تومان به بالا در داخل کشور به فروش می رسند اما به گزارش سیناپرس، نمونه داخلی آن با حدود نصف قیمت یعنی حدود 250 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می گیرد. میزان مصرف این کود بسته به محصول و سن گیاهان، 2 تا 3 لیتر در هزار لیتر آب عنوان شده است.

مدیر تولید بخش تولید کودهای شرکت «هامرز» عنوان می کند: سایر کودهایی که قرار است بهار سال آینده روانه بازار شوند، جزء کودهایی هستند که به فعال شدن درختان کمک می کنند. درواقع، این کودها به فعال شدن عناصر موجود در درختان کمک می کند تا این عناصر در گردش باشند. 
به گفته او، اگر این عناصر در جریان نباشند، برخی قسمت های درخت ضعیف و قسمتی دیگر قوی تر باقی می ماند و آفات آنها را از بین می برد. یکی از این کودها، تقویت کننده و بهبوددهنده عناصر خاک است به طوری که اگر همه جوره به درخت رسیدگی کنید اما عناصر خاک قادر به حرکت در آن نباشند، یک جای کار می لنگد. 

او به سیناپرس می گوید: از این کودها، تنها دو بار به فاصله هر 14 روز از هم استفاده می شود. این کودها حتی برای گل های زینتی هم استفاده شده و سمیت ندارد و می توان در دوزهای مختلف از آنها استفاده کرد. استفاده از این کود برای گل و گیاهان باعث شکوفه و گل دادن آنها می شود که ازدیاد آنها را به دنبال دارد. 

احمدی تأکید می کند که تست هایی روی این کودها در بوشهر انجام شده که کارآیی بسیار خوبی به دنبال داشته و کشاورزان بعد از استفاده از این کودها اعلام کرده اند که باعث زودرسی میوه ها شده به طوری که کشاورزان می توانند سریع تر از دیگر کشاورزان محصولات خود را به فروش برسانند و این کار باعث بهره وری بیشتر مزارع می شود. 

گزارش:ندااظهری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا