ساخت زانوی مصنوعی ارزان فاقد تجهیزات الکترونیکی پیشرفته

در سالهای اخیر فناوری طراحی و ساخت اندامهای مصنوعی به ویژه پا پیشرفت قابل توجهی کرده است. با این حال اکثر پاها و مفاصل زانوی مصنوعی که تاکنون تولید شده با صرف هزینه بالایی به منظور تأمین قطعات لازم همراه بوده است.

در زانوهای مصنوعی پیشرفته فعلی از ژیروسکوپ و شتاب سنجهای مختلفی استفاده می شود تا مفصل آن حرکات طبیعی شبیه مفصل واقعی داشته باشد.

به کارگیری مجموعه این قطعات موجب شده تا قیمت هر پای مصنوعی بیشتر از صدها دلار باشد. اکنون و به لطف نوآوری گروهی از محققان دانشگاه MIT زانوی مصنوعی طراحی شده که در آن نه خبری از موتور هیدرولیکی است و نه حسگرهای الکترونیکی و یا سایر تجهیزات فوق مدرن.

کل ساختار این زانوی جدید در یک فنر و دو ضربه گیر خلاصه می شود.

حرکت انفجاری فنر موجب پرتاب پای مصنوعی به جلو شده تا فرآیند گام برداشتن با انعطاف پذیری مناسبی صورت گیرد. همچنین دو ضربه گیر ساده نیز نقش ترمزها را ایفا می کنند. عملکرد تلفیقی این دو قطعه موجب می شود تا پا در حین برداشتن شدن از زمین یا گام گذاشتن نه خیلی سریع و نه بسیار آهسته حرکت کند.

گشتاور تولید شده توسط این زانوی مصنوعی قابل مقایسه با گشتاور زانوی طبیعی است.

از چندی پیش آزمایش این فناوری جدید و البته ارزان بر روی چندین معلول حرکتی در هند آغاز شده است.

این تلاش درحالی ادامه می یابد که از دانشگاه استنفورد هم خبر می رسد محققان زانوی مصنوعی ارزان قیمتی ساخته اند که کمتر از 20 دلار قیمت دارد.

این فناوری های جدید امید به داشتن زندگی طبیعی را در نزد معلولان حرکتی کشورهای نه چندان قدرتمند اقتصادی زنده نگاه داشته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا