اشتغال زایی و توسعه پایدار با تولید گیاهان دارویی

دکتر مجید قربانی  نهوجی، عضو هیات علمی و مدیر امور پژوهشی در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی از جمله مواردی است که ما اکنون در پژوهشکده گیاهان دارویی برای تولید محصولات کاملا ایمن منتج از گیاهان دارویی در نظر گرفته ایم تا تمامی حلقه های علمی و اجرایی از پایه شناسایی گیاه تا نهایتا ارایه دارو به بازار را شامل شود. از اینرو اکنون ما گروه های پژوهشی متعددی در حوزه های مختلف کشاورزی، بیوتکنولوژی، فارماکوگنوزی و داروسازی(فیتوشیمی)، و نهایتا فارموکولوژی و طب بالینی گیاهان دارویی را طراحی کرده ایم. همین طور مراکز خدمات تخصصی متعددی در کنار هرکدام از گروه های پژوهشی استقرار پیدا کرده اند به نحوی که گروه¬ها به عنوان یک مرکز R&D برای مراکز خدمات تخصصی عمل می کنند.

وی افزود: در حال حاضر ایران به لحاظ وسعت و تنوع اقلیمی گوناگون، پتانسیل بی نظیری برای بهره برداری از گیاهان دارویی گوناگون دارد. این پتانسیل یک نقطه قوت برای کشورمحسوب می شود. چرا که ما می¬توانیم در حوزه گیاهان دارویی با تاکید بر مبانی اشتغال زایی و توسعه پایدار جوامع، در همه نقاط کشور فعالیت چشمگیری داشته باشیم.

به گفته وی، قطعا نقاط کمتر بهره بردار کشورمان می توانند در این زمینه به پژوهشکده گیاهان دارویی کمک کنند. بنابراین اکنون مجموعه ما با تکیه به این توان محصولات متعددی برای ارایه به جامعه در اقصی نقاط کشور تولید می کند.
وی اظهارداشت: مجموعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گام نخست، بحث تولید نهال و نشاء استاندارد گیاهان دارویی به اقصی نقاط کشور را دارد؛ اکنون این نهال ها با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی هر منطقه به هموطنان ارایه می شود. این مساله می تواند زمینه اشتغال و توسعه آنها را فراهم کند.

وی تصریح کرد:همچنین ما در حوزه تامین منابع اولیه گیاهان دارویی که سالم (یعنی ایمن و عاری از کود و سم شیمیایی) باشند نیز اثر گذاری خوبی داشته ایم و اکنون توان تامین محصولات مناسبی از چند کیلوگرم تا چند تن را داریم.

قربانی نهوجی به سیناپرس گفت: دمنوش های گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی نیز تنها دمنوش هایی هستند که اکنون با اندیکاسیون دارویی ارایه می شود، یعنی تنها دمنوش هایی هستند که می توانند در داروخانه ها( نه در سطح فروشگاه ها و سوپرمارکت ها) عرضه شوند. زیرا این دمنوش ها مانند تمامی محصولات دارویی این پژوهشکده، کلیه مراحل تحقیقاتی، بالینی و کسب مجوزهای دارویی از سازمان غذا و دارو را اخذ کرده اند. تمام این محصولات دارای کد IRC  ( کد مخصوص تولید محصولات بهداشتی و درمانی) هستند.
مدیر امور پژوهشی در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: در بحث تولید پایه های ریز ازدیاد شده گیاهان دارویی در حوزه زیست فناوری هم اثرات خیلی خوبی داشته ایم. در حال حاضر تولید گیاهان دارویی اقتصادی، گیاهان در معرض خطر انقراض یا گیاهانی که به لحاظ زمانی نیاز به تکثیر سریع دارند نیز با رویکردهای بیوتکنولوژیک در اولویت تولید مجموعه ما قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین ما امروز محصولات متعددی از گیاهان بومی و غیر بومی اما اقتصادی را با روش های ریز ازدیادی و

بهره گیری از روشهای زیست فناورانه تولید کرده و به جامعه ارایه داده ایم. وی به سیناپرس گفت: بحث اسانس و عصاره استاندارد گیاهان از دیگر خدمات ما در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است؛ اکنون ما برای تمامی صنایع اعم از صنایع بهداشتی، غذایی و صنایع دارویی که به اسانس و عصاره نیاز دارند این خدمات را به عنوان مواد اولیه استاندارد ارایه می دهیم. این اسانس ها و عصاره ها را می توانیم در حد نیمه صنعتی و حتی صنعتی تولید و به جامعه ارایه کنیم.
وی در پایان اظهارداشت: اکنون در بحث تولید دارو، داروهایی در پژوهشکده گیاهان دارویی تولید کرده ایم که تمامی مراحل تحقیقاتی و اجرایی آن در مجموعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی رقم خورده است. تمامی آنها داروهایی هستند که تست های سلولی، تست های فیزیکو-شیمیایی و میکروبی و تست های حیوانی و نهایتا تست های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و نهایتا با کسب مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه به جامعه ارایه شده اند. تمامی نتایج  علمی انجام این پروژه ها به صورت مقالات معتبر چاپ شده و در سراسر دنیا قابل دسترسی است.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا