خمیردندان را به هیچ عنوان قورت ندهید

به گزارش سیناپرس، یک تیم بین المللی تشکیل شده از محققان دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه ماساچوست و دانشگاه باپتیست هنگ کنگ به بررسی تاثیر خمیردندان و ترکیبات موجود در آن بر سلامت روده پرداخته و موفق شدند باکتری ها و حتی آنزیم های خاصی را شناسایی کنند که باعث ایجاد اثرات مضر التهاب روده می شوند.
گفتنی است پژوهش های پیشین نشان دهنده ویژگی های سمی ماده تریکلوزان بود اما مطالعه جدید نگاه دقیق تری به تغییرات ایجاد شده در جمعیت میکروسکوپی روده در پی مصرف این ماده ارائه می دهد.
طی این پژوهش، محققان آنزیم‌ های میکروبی خاص روده، به ویژه پروتئین‌های بتا گلوکورونیداز میکروبی روده (GUS) را با تریکلوزان متصل کرده و نشان دادند که این آنزیم‌ ها تریکلوزان را به ایجاد ویرانی در روده هدایت می ‌کنند.به گزارش خبرگزاری sinapress، این تیم با دانستن اینکه کدام پروتئین های باکتریایی در ایجاد التهاب روده مقصر هستند، از یک مهارکننده هدفمند میکروبیوم برای جلوگیری از پردازش تریکلوزان در روده استفاده کردند. مسدود کردن این فرآیند در موش از آسیب به روده بزرگ و علائم کولیت، نوعی بیماری التهابی روده، جلوگیری کرد.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه سرنخ‌ های جدیدی در مورد مدیریت التهاب روده در میان تعداد فزاینده ‌ای از افراد مبتلا به این بیماری ارائه می ‌کند. به گفته پزشکان، التهاب روده را می توان برای مدت زمان طولانی مدیریت کرد تا ظاهراً از جایی شروع شود.

باید توجه داشت تریکلوزان به طور گسترده در صابون های آنتی باکتریال عرضه شده به مصرف کنندگان در دسترس است. اما در سال ۲۰۱۶، سازمان غذا و داروی ایالات متحده دستور داد این ماده را از محصولات شستشوی دستی که در خانه‌ ها و بیمارستان‌ ها استفاده می‌ شود حذف کنند، زیرا نگرانی ‌هایی وجود دارد که این ماده باعث ایجاد باکتری ‌های مقاوم‌ تر می ‌شود.

متاسفانه در حال حاضر تریکلوزان به عنوان ماده ای که به لوازم آرایشی، تشک یوگا و سایر لباس ها و وسایل ورزشی برای کاهش آلودگی باکتریایی اضافه می شود، در همه جا موجود است. این ماده همچنین به طور معمول در بسیاری از خمیردندان های مورد تائید و استاندارد استفاده می شود زیرا مشخص شده است که این ماده از التهاب لثه جلوگیری می کند.
یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که تریکلوزان به آسانی در دستگاه گوارش جذب می شود.  نویسندگان این مطالعه معتقدند ایمنی تریکلوزان و ترکیبات مربوطه باید با توجه به پتانسیل آنها برای آسیب روده مورد بررسی قرار گیرد.

در خاتمه گفتنی است پژوهشگران اعلام کردند باید مطالعات بیشتری برای درک بهتر تأثیر مواد شیمیایی محیطی بر سلامت روده انجام شود. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: زهرا همراز