کیت تشخیص دقیق اختلال‌ های مادرزادی در کشور ساخته شد

محمدرضا حیدری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان حوزه زیست فناوری، با تاکید بر اینکه ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از اختلالات ژنتیکی را می‌توان در اوایل بارداری با استفاده از تکنیک‌های مختلف تهاجمی و غیرتهاجمی شناسایی کرد، افزود: آزمایش‌هایی که در سه ماهۀ اول بارداری برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین انجام می‌شود شامل آزمایش‌های غربالگری و آزمایش تشخیصی است که هدف این آزمایش‌ها تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین است.

وی اظهار کرد: درصورتی‌ که مادر باردار، ریسک بالایی برای داشتن جنینی با نقص مادرزادی داشته باشد، پزشک با استفاده از آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند وجود مشکل را تشخیص دهد.

حیدری اضافه کرد: در همین راستا تولید کیت تشخیصی با هدف تشخیص سریع و دقیق پیش از تولد برای اختلالات کروموزومی شامل سندروم داون، سندروم ادوارد، سندروم پاتو و اختلالات تعدادی کروموزوم های جنسی مانند سندروم ترنر، کلاین فلتر و موارد دیگر احساس شد و در این راستا تحقیقات، آغاز و کیت تشخیص اختلالات مادرزادی در داخل کشور ساخته شد.

به گفته وی کیت تشخیص اختلالات مادرزادی پس از تولید آزمایشگاهی، با توجه به فناوری پیشرفته به کار رفته در آن به تولید انبوه رسید و تا حدودی نیاز کشور از واردات را برطرف کرد.

مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه این کیت، قدرت رقابت با بهترین کیت های مشابه خارجی را دارد و بر روی بیش از ۳۰۰ نمونه بالینی تست شد، خاطرنشان کرد: کیت تشخیص اختلالات مادرزادی برای تهیه نمونه های زیستی از جنین و همچنین انجام واکنش های زنجیره ای پلیمر از فلورسانس کمی با تحلیل و بررسی ۲۶ محل از توالی های کوتاه تکراری ژنوم کاربرد دارد.