زمین در مرکز یک حباب ستاره ساز به عرض 1000 سال نوری است

به گزارش سیناپرس،ستاره شناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان (CfA) و موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI) آمریکا در پژوهشی که به دنبال بازسازی تاریخ تکاملی منطقه کهکشانی ما است، نشان داده اند که چگونه زنجیره رویدادهایی که از 14 میلیون سال پیش شروع شده اند، منجر به ایجاد حباب بزرگی گردیده اند که مسئول تشکیل همه ستاره های جوان در نزدیکی ما است.

به گفته این دانشمندان، در این پژوهش، ما برای اولین بار است که می‌توانیم چگونگی شروع تشکیل ستاره‌های نزدیک خود را را توضیح دهیم.به گزارش سیناپرس،در شکل های ارائه شده در مقاله حاصل از پژوهش فوق، یک تصویر سه بعدی از فضا-زمان ارائه شده است که تمام ستارگان جوان و مناطق ستاره ساز را در فاصله 500 سال نوری از زمین و بر روی سطح یک حباب غول پیکر به نام حباب محلی نشان می دهد.

بنا بر اطلاعات این تحقیق، اگرچه اخترشناسان، پیشتر از وجود چنین حبابی اطلاع پیدا کرده بودند، اکنون می توانند نحوه آغاز به وجود آمدن این حباب و تأثیرگذاری آن بر حجم عظیم گازهای اطراف را دیده و درک کنند.

دانشمندان با استفاده از مجموعه‌ای از داده‌های جدید و تکنیک‌های علوم داده، انیمیشن فضا-زمانی ساخته اند که نشان می‌دهد چگونه مجموعه‌ای از ابرنواخترها که برای اولین بار ۱۴ میلیون سال پیش منفجر شدند، گاز بین‌ستاره‌ای را به بیرون رانده و ساختاری حباب‌مانند با سطحی ایجاد کردند که برای شکل‌گیری ستاره‌ها آماده است.

در حال حاضر، هفت ناحیه معروف ستاره‌ساز یا اصطلاحا ابرهای مولکولی روی سطح حباب فوق شناسایی شده اند. این ها نواحی متراکمی در فضا هستند که ستارگان می‌توانند در آن ها شکل بگیرند. به بیان مجریان این تحقیق، طبق محاسبات ما، حدود 15 ابرنواختر در طول میلیون‌ها سال منفجر شده‌اند تا حباب محلی را که امروز می‌بینیم، تشکیل دهند. این حباب با شکل عجیبی که دارد، خفته نبوده و به آرامی به رشد خود ادامه می دهد.

آن ها می افزایند: حباب مورد اشاره، با سرعت 4 مایل در ثانیه در حال حرکت است. با این حال، بیشتر قدرت خود را از دست داده و از نظر سرعت به وضع نسبتا ثابتی رسیده است.

در این پژوهش که یافته های آن را نشریه معتبر و پیشروی جهان، Nature، منتشر کرده است، سرعت انبساط حباب و همچنین مسیرهای گذشته و حال ستارگان جوانی که در سطح آن شکل می‌گیرند، با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده توسط گایا، یعنی رصدخانه فضایی که توسط آژانس فضایی اروپا پرتاب شده است، به دست آمده اند.

محققان در انتها به این نکته عجیب اشاره کرده اند که زمانی که اولین ابرنواختر ایجادکننده حباب محلی، منفجر شد، خورشید ما از بسیار دور از واقعه بوده است. به گزارش خبرگزاری سینا،اما حدود پنج میلیون سال پیش، مسیر خورشید از طریق کهکشان، مستقیماً به داخل حباب کشانده شده و اکنون این ستاره منظومه شمسی و طبعا کره زمین ما، به شکلی غریب، تقریباً درست در مرکز حباب قرار دارند!

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا