رویدادی برای جهانی کردن جواهرات ایرانی

مهندس سوده صوفی، مسوول اداره برنامه‌ ریزی و توسعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره «جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی» گفت: از آنجایی که یکی از اصلی ترین اهداف مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تجاری سازی این صنایع است،بنابراین هدف ما از برگزاری این رویداد، تجاری سازی زیورآلات و افزایش صادرات آن است. گفتنی است، در این زمینه به طور پراکنده فعالیت هایی از سوی برخی نهادهای متولی میراث فرهنگی انجام شده اما تاکنون فعالیت منسجمی از سوی هیچ سازمانی به ثمر نرسیده است.

وی گفت: ارزآوری یکی از اساسی ترین معضلات ما در کشور است که مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع در تلاش است با تجاری سازی محصولات اینچنینی در بازارهای خارجی تا حدی به رفع این معضل کمک کند.

صوفی با اشاره به مشکلات فعالان عرصه تجارت زیورآلات افزود: یکی از عمده مشکلات هنرمندان در این زمینه صادرات و فروش کالا در کشورها و حضور در بازار های خارجی است و از طرفی با توجه به ازدیاد معضل معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی کشور، نمی توان نسبت به توسعه بازارهای داخلی اقدام کرد؛ چراکه زیورآلات از سبد کالایی مردم حذف شده اما فرایند معمول در اغلب کشورها این است که از زیورآلات استفاده می‌ کنند و تنها سبک و سیاق آن فرق دارد.

مسوول اداره برنامه‌ ریزی و توسعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی یکی از دلایل مهم تجاری سازی زیورآلات را بسته بندی آسان آن دانست و گفت: از آنجایی که حمل و بسته بندی این نوع کالا ها نسبت به دیگر کالاهای فرهنگی راحت تر است و منجر به صرف هزینه ای زیادی نمی شود و ارزش افزوده ای که در این کالا ایجاد می‌ شود، نسبت به دیگر کالاها قابل توجه است. تلاش کردیم نسبت به تجاری سازی آن اقدامات جدی تری را به ثمر برسانیم.  

وی گفت: علاوه بر طلا و جواهر علاقه مندان به شرکت در این جایزه می توانند آثار خود را در زمینه بدلیجات نیز ارسال کنند. یکی از اهداف ما اشاعه فرهنگ ایرانی در برون مرزها است به همین دلیل موضوع اصلی آن نشر فرهنگ اصیل ایرانی یا عنوان ایران من است، اما چون بخش دیگر این رویداد در قالب موضوع آزاد است، آثار غیر ایرانی هم داوری می شوند.
به گفته صوفی، تمامی آثار ارسال شده که از فیلتر داوری اولیه عبور کرد، شناسنامه دار و در یک روالی تعیین شده سطح بندی می شود، این فرآیند برای قیمت گذاری دقیق تر صورت می گیرد که درنهایت شناخت کافی از ارائه محصولات به بازارهای جهانی را می دهد. بنابراین تا زمانی که این سطح بندی انجام نشود نمی‌توانیم به صورت هدفمند وارد بازارهای خارجی شویم.

وی با اشاره به فرآیند سطح بندی محصولات گفت: همانگونه که اشاره شد، پس از رتبه بندی اولیه که از سوی داوران انجام می شود یک به یک اثار از سوی کمیته علمی شناسنامه دار خواهد شد. گفتنی است، این رویداد در روندی پیوسته ادامه دار است و به احتمال زیاد بعد از نمایشگاه تهران، نمایشگاه بعدی در مسکو روسیه برپا شود. همچنین در جریان رایزنی هایی که با یونسکو داشتیم قرار است پروژه هایی در قالب همکاری با دیگر کشورها را به سرانجام برسانیم.

صوفی ضمن اشاره به مهلت زمان ارسال آثار گفت: افراد می توانند آثار خود را در دو بخش طراحی و محصول ارسال کنند آن دسته از افرادی که آثارشان را در قالب طراحی ارسال می کنند پس از داوری نهایی به مرحله ساخت می رسانند. در واقع آثار ارسال شده پس از اصلاح طرح اولیه از سوی داوران به مرحله ساخت می رسد؛ زمان ارسال آثار پانزدهم آذر ماه تا پایان دی ماه برای افرادی است که در بخش طراحی شرکت می کنند  و افرادی که در حوزه محصول می ‌خواهند شرکت کنند تا آخر بهمن ماه فرصت ارسال آثار دارند.

وی ضمن تشریح بخش آثار غیر ایرانی گفت: علاوه بر بخش های گفته شده که عمدتا در راستای اشاعه فرهنگ ایرانی است بخش دیگری هم در این رویداد با عنوان آثار غیر ایرانی وجود دارد که عموما موضوعات آزاد را شامل می شود. همچنین داوری جداگانه ای در زمینه سنگ های نیمه قیمتی انجام می شود

کارگاه های آموزشی برای افزایش مهارت جواهر سازی

مسوول اداره برنامه‌ ریزی و توسعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه ساخت جواهر و زیورآلات گفت: در برخی مواقع پیش می آید که شرکت کنندگان طراحی خوبی ارائه کرده اند اما مهارت کافی در ساخت را ندارند؛ مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با برگزاری کارگاه های آموزشی داخلی و بین المللی تلاش می کنیم مهارت هنرمندان را افزایش دهیم.  این شرایط برای افرادی که امکان دارد آثارشان از داوری حذف شود هم صدق می کند.  

صوفی با اشاره به حامیان این رویداد گفت: از حامیان ما صندوق کارآفرینی امید است که قرار است جوایز را تقبل کند؛همچنین با اداره میراث استان تهران هم همکاری هایی را در راستای اطلاع رسانی داریم.

گفتنی است، «جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی» با برگزاری یک نمایشگاه سه روزه در اسفند ماه به کار خود پایان می دهد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا