اختلال پس از سانحه در کودکان هم دیده می شود

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: متأسفانه اختلال پس از سانحه در کودکان نیز دیده می شود اما علائم آن کمی متفاوت از بزرگسالان است. در کودکان کمتر از شش سال می توان به خیس کردن رختخواب با اینکه استفاده از سرویس بهداشتی را یاد گرفته اند، ناتوانی در تکلم، جدانشدن از یک بزرگسال، تحریک پذیری، عصبانیت و بیقراری اشاره کرد.

هوشیار اضافه کرد: همانگونه که کودکان به عنوان مثال خاله بازی می کنند و زندگی روزمره را در بازی های خود می آورند، ممکن است رویداد رخ داده را بازی کند یا ممکن است آن را حین بازی، در نقاشی و داستان بیان کنند.

وی با بیان اینکه این اختلال در کودکان با علائم روحی و روانی خاصی همراه است، گفت: فراموش کردن بخش هایی از سانحه یا تغییر آن در ذهن، کابوس دیدن و داشتن خواب آشفته، داشتن احساس گناه، بی ارزشی یا فکر انتقام، گریه، گوشه گیری و انزوا از جمله مواردی است که کودکان مبتلا به این اختلال با آن روبرو هستند.

این روانشناس بالینی عنوان کرد: علاوه بر این، عموماً رفتن به مدرسه و سپری کردن زمان با دوستانشان و حتی مطالعه برایشان مشکل خواهد شد.

وی افزود: در سنین 12 تا 18 سالگی، معمولاً فرد رفتاری مخرب، بدون احترام، عجولانه یا پرخاشگرانه از خود بروز می دهند و معمولاً از سن 8 سال به بالا، کودکان علائم و واکنش های مشابه بزرگسالان خواهند داشت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: درمان اختلال استرس پس از سانحه معمولاً شامل مشاوره و روان درمانی و بهره گیری از داروهای مؤثر یا ترکیبی از موارد ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: روان‌درمانی اختلال استرس پس از سانحه به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که بستگی به رویکرد روان‌شناس دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این اختلال روش درمان شناختی-رفتاری است. گزینه های روان درمانی بر روی کنترل و مدیریت بیماری متمرکز هستند.

وی در پایان گفت: استفاده از کمک بالینی و درمان برای رفع اختلال است ضرورت و اهمیت دارد زیرا علائم و نشانه های بیماری با گذشت زمان به خودی خود بهتر نخواهند شد.

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا