آغاز جنگ دولت ها و ارزهای دیجیتال

به گزارش سیناپرس، کمتر از یک سال پس از اینکه چین تصمیم خود را برای ممنوع کردن استخراج ارزهای دیجیتال اعلام کرد، کشورهای دیگری همچون الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، مراکش، قطر و  تونس نیز به این جریان پیوسته و  قوانین سختگیرانه ای برای پیشگیری از استخراج ارزهای دیجیتال و فعالیت ماینرها اعمال کردند.

این موضوع عمدتا به دو دلیل رخ داد که اصلی ترین موضوع، مصرف بسیار زیاد انرژی توسط این دستگاه ها بوده و در وهله دوم استخراج ارزهای دیجیتال باعث ایجاد منابع مالی قابل توجهی می شد که از کنترل دولت ها خارج بوده و تقریبا نظارتی بر آن ها اعمال نمی شد.

در این میان برخی کشورها همچون  قزاقستان به دلیل روند استخراج ارزهای دیجیتال به بحران هایی جدی برخورد کرده و برای مدتی کوتاه دولت این کشور مجبور به قطع کامل اینترنت شده و در نهایت قزاقستان نیز به جمع کشورهای ممنوع کننده ارزهای دیجیتال پیوست. 
بسیاری از کارشناسان در سال های گذشته پیش بینی کرده بودند که روند تولید و فروش ارزهای دیجیتال با مفهوم و عملکرد دولت ها در تضاد بوده و ارائه پول های بدون پشتوانه که مشخص نیست مسوولیت آن با چه شخص یا ارگانی است، دیر یا زود باعث ایجاد تضاد منافع بین دولت ها و سازندگان ارزهای دیجیتال شده و در نهایت جهان به سمت ارزهای دیجیتال دولتی پیش خواهد رفت.

به گزارش سیناپرس، در تازه ترین فعل و انفعالات رخ داده در این میدان جنگ پنهانی، طی این هفته دولت کوزوو، واقع در جنوب شرقی اروپا، پس از گذراندن ۶۰ روز در وضعیت اضطراری دولتی به دلیل بحران انرژی، اعلام کرد که استخراج ارزهای دیجیتال و داشتن ماینر در این کشور ممنوع است.

گفتنی است بر اساس گزارش های خبری و پس از تعطیلی بزرگترین نیروگاه زغال سنگی این کشور در ماه گذشته،  خاموشی‌ها و اعتراض‌ های زیادی به دلیل واردات برق با قیمت‌های بالا شکل گرفت. مقامات کوزوو اعلام کردند که این کشور حدود ۴۰ درصد از انرژی خود را وارد می کند و این مساله باعث شد که آرتان رضوانولی، وزیر اقتصاد این کشور ممنوعیت ارزهای دیجیتال را در تلاشی برای کاهش فشار اعلام کند.

به گزارش سیناپرس، خلال اسوکلا، وزیر کشور کوزوو نیز دیروز در فیسبوک خود اعلام کرد: «پلیس کوزوو برنامه هایی را برای کشف و مصادره تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال ترتیب داده است. طی یک روز گذشته ۲۷۲  مورد از این نوع تجهیزات کشف و ضبط و یک نفر نیز دستگیر شد. 
گفتنی است بر اساس آمارهای رسمی، استخراج بیت کوین در سال گذشته میزان انرژی برابر با مصرف ۱۵۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است و در حال حاضر این شرایط بدتر نیز شده فعالیت میلیون ها دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال، آسیب هایی جبران ناپذیر به طبیعت وارد می کنند.
در خاتمه گفتنی است که به نظر می رسد این قوانین محدود کننده استخراج و استفاده از ارزهای دیجیتال توسط برخی کشورهای جهان منطقی بوده و در نهایت کشورهای بیشتری به این سمت حرکت کنند.

•    دکتر پوریا جهانبخشیان – مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
            مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا