دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان منصوب شد

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، درحکمی پرویز کرمی را به عنوان «دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان» منصوب کرد.

ستاری در بخشی از متن حکم آورده است: تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دست یابی به جایگاه برتر علم و فناوری در سطح منطقه، گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع زیر زمین به اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر سرمایه های فکری و انسانی که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده، نیازمند تحولی اساسی در کلیه ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. 

در این میان توسعه فرهنگ دانش بنیان و اصلاح الگوهای رفتاری در سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه حکم آمده است:با توجه به ماموریت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشکیل یک ستاد تخصصی برای سیاست گذاری، راهبری و حمایت از فعالیت های فرهنگی ترویجی در حوزه علم، فناوری و نوآوری ضرورت دارد. 

***ستادی تخصصی در جهت تثبیت گفتمان علم و فناوری

با توجه به تجربه های کشور در یک دهه اخیر و روند کند ورود فرهنگ و دستاوردهای دانش بنیان به عرصه اقتصادی و وجود شکاف میان صاحبان علم وفناوری و اقتصاد، صاحب نظران بر این عقیده استوارتر شده اند که اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه یکی از زیرساخت های اساسی و الزامات پایه برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد دانش بنیان و دست یابی به اهداف دولت یازدهم در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی بر مبنای همین دیدگاه و با اهدافی چون تبیین مفاهیم اقتصاد دانش بنیان و گفتمان علم و فناوری، درک و آشناسازی فرصت های ناشی از کسب و کارهای نوین و فرهنگ کارآفرینی برای کشور و خانواده ها در معاونت علمی و فناوری ایجاد شده است.

این ستاد همچنین با حرکت از رویکرد جذب منابع برای آموزش و تحقیق به فرهنگسازی تولید ثروت و حل مسائل جامعه و کارآفرینی تغییر در نگرش عمومی کشور را دنبال می کند. 

آگاه سازی سیاستگذران نسبت به ضرورت ها، دستاوردها و الزامات تحقق اقتصاد دانش بنیان، جلب مشارکت و استفاده از نفوذ و اقتدار نهادهای بالادستی و دولتی از دیگر اهداف ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری عنوان شده است.

این ستاد با تشویق و جهت دهی فرزندان برای ورود به فضای خلاقیت و نوآوری، تلاش می کند در مهارت ها و رفتار کارآفرینی، تورهای علمی و فناوری و توانمندشدن جامعه تغییر ایجاد کند.

ترویج و جلب مشارکت فعالان اقتصادی به حوزه اقتصاد دانش بنیان از طریق درک فرصت های موجود در اقتصاد خلاق و دانش بنیان، در کنار شناسایی و کشف استعدادها، هدایت استعدادها به سمت فناوری و اقتصاد دانش بنیان از دیگر اهداف ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری است.

استفاده از ظرفیت تمامی رسانه ها ، ارائه مشاوره از طریق ظرفیت های فناوری ، توانمندسازی از طریق ارائه آموزش های حضوری و الکترونیک، تسهیل فرآیندها، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های استانی و ملی و تورهای علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا