حکمت، جان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دکتر حسن بُلخاری قِهی قرآن را منبع و مرجع حقیقی و اصیل تمامی اندیشه‌ها، اعمال و احکام در تمدن اسلامی دانست و گفت: این کتاب جامع، شرح کامل و دقیقی در باب حکمت دارد.

وی افزود: حکمت از یک‌سو مفهومی معادل کتاب دارد یعنی امری که همچون کتاب باید توسط پیامبران بر بشر تعلیم شود و از سوی دیگر چنان با عمل پیوند خورده است که گویی دقیقا به معنای حکمتِ عملی است. مصداق برتر و اکمل رویکرد دوم نیز لقمان است همو که حکمت را از حق آموخت و تمامی مواعظ و توصیه‌هایش صورت ساده عملی و روشن دارد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به نسبت مهم و بنیادینی که میان نظریه و عمل در بطن حکمت وجود دارد چنانچه حکمت، درک و تبدیل به سنت جاری در تمدن اسلامی شود الگویی کامل و متعالی برای ترقی و پیشرفت جامعه اسلامی خواهد بود بنابراین از یک‌سو، ذات مفهومی حکمت در قرآن که سازگاری دو سویه نظر و عمل است و از دیگر سو، تأکید قرآن بر لقمان و مواعظ روشن و عملی او که به تعبیر این کتاب ناشی از حکمت خدادادی او است نشان می‌دهد در اندیشه اسلامی هیچ نظری اگر به منصه ظهور و عرصه عمل و اثر نرسد معتبر نیست و حجیت ندارد و نیز هیچ عملی اگر مستند به نظرگاه راسخ و متقن و مطمئنی نباشد منشأ آثار و برکاتی در حیات انسان نخواهد بود بنابراین هر فکر و فعلی، هر اندیشه و عملی، هر خُلق و خَلقی، هر نظر و اثری باید با هم مدنظر قرار گیرد و این، همان حقیقت حکمت است.
عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: از ویژگی‌ها و خصوصیات حکمت در قرآن، خیر کثیر، دانش بالغه، هبة الهی و سازگاري ذاتیِ این خیر کثیر همراه با عمل است. این معنا، نکته کلیدیِ شرح الگوی موفق قرآنی در سازگاري نظریه و عمل است. همان مفهومی که با برجسته شدن و محوریت یافتن در قرون اولیه اسلامی، نه‌تنها محور مطلق نخستین مکتب فلسفی جهان اسلام بلکه زیربنای عصر طلایی تمدن اسلامی نیز شد. حال اگر الگو را مبنای هر عمل دقیق، متقن و درستی بدانیم به دیگر سخن از حکمت سخن گفته‌ایم. کلمة حکمت در اندیشه اسلامی نه‌تنها سرمشق و نمونه افکار و افعال، که در ذات خود مبین کیفیت و غایت هر فکر و فعلی نیز است.

بُلخاری قِهی در پايان يادآور شد: حکمت با تمامی عمق و در عین حال شمول و وسعت معنایی خود بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه ابعاد از مبانی تا غایات، حاکم است. به عبارتی دیگر، حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا