سن ابتلا به سرطان در ایران پایین تر از سایر کشورها است

دکتر ابوالقاسم الهیاری در جمع خبرنگاران افزود: پایین بودن سن ابتلا به سرطان در ایران برای سرطانهای مختلف متفاوت است؛ بطور مثال در سرطان پستان سن ابتلا به دلایل ناشناخته حدود 10 سال پایین تر از سایر کشورها است.

وی گفت: عوامل مستعدکننده سرطان به دو دسته عوامل محیطی و ژنتیکی تقسیم می شود؛ عوامل ژنتیکی در کنترل انسان نیست اما فاکتورهای محیطی قابل پیشگیری هستند. 

این پزشک فوق تخصص خون و سرطان افزود: کاهش استعمال دخانیات، کاهش مصرف غذاهای آماده، مدیریت استرس، مصرف زیاد میوه و سبزیجات، کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز، ورزش و تحرک کافی از عواملی هستند که در پیشگیری از سرطان موثرند.

وی در ادامه داد: هم اکنون شیوع ابتلا به سرطان در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است اما رشد آن به دلایل مختلف نظیر پیر شدن جمعیت و افزایش امید به زندگی بیشتر از گذشته می باشد.

دکتر الهیاری گفت: استفاده از واژه سونامی برای شیوع سرطان در ایران علمی و درست نیست زیرا باعث نگرانی غیر واقعی در جامعه می شود. 

وی افزود: هم اینک سرطان پستان و معده به ترتیب شایعترین سرطانها در بین زنان و مردان در ایران شناخته شده اند.

دبیر چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان در ادامه همچنین گفت: این کنگره با حضور 500 نفر از پزشکان و پرستاران طی روزهای 22 تا 24 مهر ماه آتی در مشهد برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این کنگره پزشکان متخصص جراحی عمومی و سرطان، جراحی زنان و زایمان، اورولوژی، متخصصان رادیوتراپی، پزشکان فوق تخصص گوارش و ریه، متخصصان ایمیونولوژی، رادیولوژی و پاتولوژی، پزشکان عمومی و پرستاران شرکت دارند. 

وی محورهای همایش را نیز شامل سرطانهای پستان، معده، کلورکتال(روده بزرگ)، ریه، دستگاه اداری و تناسلی، لنفوم (غدد لنفاوی) و اختلالات هماتولوژیک عنوان کرد. 

او آخرین مهلت ثبت نام برای ارسال مقالات به کنگره را نیز 31 مرداد ماه اعلام و بیان کرد: تاکنون 50 مقاله در خصوص محورهای کنگره به دبیرخانه ارسال شده است.

وی برگزاری دو کارگاه آموزشی پیرامون پرستاری و سرطان، برگزاری شش میزگرد در خصوص محورهای کنگره و برگزاری نمایشگاه جنبی به ویژه در بخش داروهای درمان سرطان را با حضور 35 شرکت دارویی داخلی و خارجی از جمله بخشهای این کنگره برشمرد.

او گفت: برپایی میزگرد 'تاثیر معنویت درمانی در پیش آگهی و درمان بیماران مبتلا به سرطان' از جمله میزگردهای منحصر به فرد کنگره است.

چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجمن پیوند سلولهای بنیادی خون ساز، جامعه جراحان ایران شاخه خراسان، دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و مرکز تحقیقات مدیکال انکولولوژی و هماتولوژی و پیوند سلولهای بنیادی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا