دروازه جهنم بسته می شود

به گزارش سیناپرس، یکی از عجیب ترین و صد البته ترسناک ترین پدیده های طبیعی در سراسر دنیا را می توان حفره سوزانی دانست که به درستی از سوی مردم بومی به نام دروازه جهنم خوانده می شود . نامی که خود به تنهایی گویای شگفت انگیز و ترسناک بودن این محل است. دروازه جهنم در نزدیکی شهری کوچک به نام درواز ( دروازه ) در کشورترکمنستان  واقع شده است. 

این منطقه از نظر طبیعی دارای منابع غنی گاز طبیعی حوزه دریای کاسپین (خزر) است. داستان به وجود آمدن این دروازه جهنمی به سال ۱۹۷۱میلادی بازمی گردد که تعدادی از زمین شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در این محل غاری طبیعی و قابل دسترسی به منابع گاز زیر زمینی پیدا کردند که در حین عملیات حفاری ، بخش زیادی از زمین های اطراف ریزش کرده و تخریب شد که البته تلفات جانی در برنداشت ، بر اثر این سانحه حفره ای بزرگ به قطر بیش از هفتاد متر ایجاد شد که تمامی کمپ و چادرها و تجهیزات گروه کاووش را بلعیده و از این گذشته گازهای سمی با فشار نسبتاً زیادی از آن در حال خروج بود .

در آن زمان مسوولین درگیر این پروژه که عموما متشکل از زمین شناسان بودند به این نتیجه رسیدند که به دلیل سمی بودن گازها و همچنین احتمال ریزش مجدد و انفجار بهتر است قید ادوات و تجهیزات خود را که در پائین حفره سقوط کرده بود زده و  برای مهار گاز های سمی ، آن را آتش بزنند تا پس از چند روز که گازها خارج شده و آتش خاموش شد ، عملیات را ادامه دهند اما برآوردهای این زمین شناسان در مورد منابع گاز متصل به این حفره اشتباه بود و نه تنها پس از چند روز این گاز و شعله های ناشی از آن خاموش نشد بلکه هنوز پس از گذشت چند دهه این محل در حال فوران گاز و سوختن است . به گزارش خبرگزاری سینا، البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که آتش زدن این حفره کاری منطقی و علمی بوده زیرا فوران گاز متان و ورود آن به محیطی زیست و اتمسفر بسیار زیانبارتر از آتش زدن آن است که تقریبا آلاینده های جوی کمی ایجاد می کند . 
به گزارش سیناپرس، قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان روز گذشته با اشاره به نگرانی های زیست محیطی و اقتصادی دروازه جهنم، به مقامات این کشور دستور داد که شعله های آتش دهانه گازی این پدیده جالب توجه زمین شناسی در وسط صحرای وسیع قراقوم را خاموش کنند.

البته این نخستین تلاش وی برای خاموش کردن این گودال گازی نبوده و در سال ۲۰۱۰ نیز بردی محمداف به کارشناسان دستور داده بود راهی برای خاموش کردن شعله های آتشی که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال ۱۹۷۱ شعله ور بوده است، بیابند.
وی در این رابطه اعلام کرد: این دهانه دست ساز هم بر محیط زیست و هم بر سلامت افرادی که در نزدیکی آن زندگی می کنند تأثیر منفی می گذارد. به گزارش سیناپرس، منطقه  امروزی دروازه در حقیقت روستایی کوچک با حدود ۳۵۰ نفر سکنه در ۲۶۰ کیلومتری شمال عشق آباد قرار گرفته است. اگرچه این منطقه به واسطه وجود دروازه جهنم ، شهرتی دست و پا کرده و همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن این پدیده عجیب و غریب به این منطقه سفر می کنند ولی مسوولین دولتی ترکمنستان از این موضوع یعنی هدر رفتن  مقادیر زیادی از گازهای طبیعی خود بسیار ناراضی هستند.  

به گزارش خبرگزاری sinapress، بیشتر کسانی که به این منطقه سفر کرده اند از زیبایی این حفره به ویژه در زمان غروب و تاریک شدن هوا یاد می کنند که تقابل رنگ سرخ و آتش و سنگ های تفدیده از حرارت در برابر آسمان پر ستاره و ظلمات شب ، چشم اندازی بی نهایت زیبا ایجاد می کند که هر بازدیدکننده ای بدون توجه به گذشت زمان ، برای ساعت ها محو زیبایی و شگفت انگیزی این پدیده طبیعی می شود. 

روز گذشته رئیس جمهور ترکمنستان در اظهارات تلویزیونی گفت: ما در حال از دست دادن منابع طبیعی با ارزشی هستیم که می ‌توانستیم سودهای قابل توجهی از آن به دست آورده و از آن برای بهبود رفاه مردم خود استفاده کنیم.

در خاتمه گفتنی است دهانه دروازه جهنم حدود ۷۰ متر عرض داشته و عمق ان نیز ۲۰ متر است. در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور ترکمنستان که ظاهرا از نام دروازه جهنم ناراضی بود، رسما آن را به "درخشش قراقوم" تغییر نام داد.

مترجم: مریم عالمی
منبع: phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا