از هر پنج نفر فرد یک نفر دچار فشارخون است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس،  دکتر راضیه میر معینی در وبینار تخصصی فشار خون که توسط خبرگزاری سیناپرس، شعبه همدان برگزار شد، اظهار کرد:فشار خون بالا یا قاتل خاموش نامی است که برای حالتی بکار می رود که از هر پنج نفر فرد بالغ یک نفر با آن درگیرمی شود و سالانه باعث هزاران مرگ می شود و این در حالیست که فرد هیچ نشانه ای ندارد.

وی افزود: فشارخون بالا حالتی است که فهم آن ساده همچنین آزمایش تشخیصی آن آسان، سریع و بی درد است همچنین درمان آن کاملا ساده است.
دکتر میرمعینی خاطرنشان کرد: فشار خون بالا در صورت عدم درمان باعث سکته های قلبی و مغزی، نارسائی کلیوی، مشکلات بینایی  و سایر مصادیق میشود همچنین با افزایش فشار در رگهای خونی، قلب باید در برابر فشار برای پمپ کردن سخت تر کار کند، که این موضوع می تواند به نارسائی یا حمله قلبی منتهی شود.

وی با بیان اینکه هر چیزی که رگهای خونی را مسدود کند یا باعث کوچکتر شدن آنها شود و یا باعث پر شدن آنها از مایعات زیاد شود باعث افزایش فسشار خون خواهد شد، گفت: برخی از مهمترین اعضاء بدن مانند مغز، کلیه، چشم و قلب اکسیژن و غذاهایشان را از رگهای کوچک خونی می گیرند و وقتی فشار در این رگها افزایش می یابد، ممکن است آسیب ببینند یا جریان خون به علت تنگ بودن رگها در آنها کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول به فاکتورهای خطر افزایش فشار خون که قابل کنترل هستند، اشاره و اضافه کرد: افزایش وزن، مصرف سدیم، مصرف الکل، کشیدن سیگار،داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری، سرکوب کردن عصبانیت و شیوه زندگی متحرک  از عوامل خطرقابل کنترل هستند که افراد با رعایت تک تک موارد می  توانند فشار خون خود را کنترل کنند.

وی همچنین به فاکتورهای خطر افزایش فشار خون که غیر قابل کنترل هستند، اشاره کرد و گفت: نژاد، ژن، جنس و وراثت بر فشار خون موثر بوده که غیر قابل کنترل هستند، به گونه ای که سیاه پوستان بیشتر از سفید پوستان به فشار خون بالا مبتلا می شوند و داشتن یک یا دو مورد از این فاکتورها به معنی این است که شانس شما برای ابتلا به فشار خون افزایش یافته، بنابراین فاکتورهای خطر قابل کنترل برای افراد مهمتر است.
دکتر میرمعینی با بیان اینکه فشار خون افراد در طول روز تغییر می کند و ثابت نیست، گفت: بحران، هيجانات  شديد ومواد شيميائی مانند كافئين (موجوددر قهوه يا چاي ) يا نيكوتين    (موجوددردود سيگار ) فشار خون را افزايش مي دهند همچنین فشار خون معمولا در وسط روز از اول صبح بالا تراست وتشخيص فشار خون بالا ترازطبيعی نياز به اندازه گيري بيش ازيكبار و در طی روز دارد.

  دکتر راضیه میر معینی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه اگ فشارخون من بالا باشد، چه کنم؟ گفت:اگر اعداد فشار خون شما بطور متوسط افزايش يافته، ممكن است بتوانيد با تغيير شيوه زندگي وبدون دارو فشارخون راتحت كنترل درآوريد.اگر شما می توانيد با رژيم غذائی، ورزش وكاهش فشارهای روانی فشار خونتان را كنترل كنيد، ممكن است به دارو نياز نداشته باشيد، اما اگر پزشكتان تشخيص داد كه نيازمند مصرف دارو هستيد، بايد اين كار را انجام دهيد.
این مقام مسئول تاکید کرد:  افراد باید زود به زود فشار خون خود را بررسی کنند چرا که با اندازه گیری مرتب فشار خون قادر خواهید بود، حدود فشار خونتان را بهتر تعیین کرده و بتوانید نظر دهید که چه چیزی بر روی فشار خون شما اثر دارد چرا که شما از آثار تغييرات دررژيم غذائی وميزان فعاليت واينكه چگونه بعضي اعمال مانند نفس عميق كشيدن برروی فشارمؤثرند، آگاه خواهيد شد.

وی با تاکید بر تغییر شیوه زندگی افراد، تصریح کرد: تغييرعادات براي دستيابی به يك زندگي سالمتر،نه تنها برای افراديكه در خانواده فشارخون بالا دارند سودمند است، بلكه اگرسايرافراد خانواده  با تغييرات سازش كنند، می تواند سلامت عمومي خانواده رابهبود بخشد همچنین تغییرات شيوه زندگی شما كه ميتواند در كاهش فشار خونتان بالا ترين تاثيررا داشته باشد،عبارتند از: كاهش دادن مصرف سديم،كاهش وزن وكاهش فشارهای روانی.اگر شما يك سيگاري هستيد،ترك اين عادت يكی از بهترين كارهائی است كه می توانيد انجام دهيد، نه تنها براي بهبود فشار خونتان بلكه براي سلامت عمومی خودتان وكسانيكه درخانه ومحل كار در معرض دود سيگار شما قرار ميیگیرند.

وی بر کاهش دادن مصرف سدیم اشاره کرد و افزود: یک فرد متوسط معمولا روزانه بين 4000 تا 10000 ميلي گرم سديم دريافت می كند كه بيش از دوبرابر مقدار توصيه شده است، بنابراین براي افراديكه فشارخون بالاتر از طبيعي دارند، هدف اين است كه سديم دريافتی خود رابه 2000 ميلی گرم يا كمتر،كاهش دهند که اين مقدار تقريبا يك قاشق چايخوری نمك است چراکه نيمي ازكل افراديكه فشارخون بالا دارند به سديم حساس هستند، كاهش مصرف سديم كارخوبی است و اگر شما عادت داريد به غذايتان زياد نمك بزنيد، يا دررژيم غذائی ازغذاهای كنسروی يا بسته بندی شده زياد استفاده ميكنيد، ممكن است مدتي طول بكشد تا از يك غذای كم نمك يا ادويه دارخوشتان بيايد، براي موفق شدن ،سديم را بايد مرحله به مرحله كم کنید.
وی ادامه داد: از گذاشتن نمک بر سر سفره اجتناب کنید همچنین، ازمصرف غذاهاي پر نمك مانند چيپس،سس سويا ،غلات داغ آماده،چوب شور،بيسكوئيت شور،پفك،انواع تخمه،آجيل،كنسرو لوبيا،خيار شور،سبزيهای ترشی،زيتون پرورده،ترشيها ،رب وسس گوجه فرنگی تجارتی،سوسيس وكالباس،كنسرو گوشت ازهر نوع،همبر گر وپنيرهای شورراكاملا از رژيم غذائی خود حذف كنيد.
دکتر میر معینی خاطرنشان کرد: از موادجايگزين سالم مانند انواع نانهای كم نمك، برنج دانه كامل(داراي سبگندم ريز شده،جو دوسر، گندم بلغور، كيكهاي برنج بی نمك، سبزيها وميوه هاي غير كنسروی، فراوردههاي كم چربی، پنيربی نمك، كره مارگارين بی نمك استفاده کنید.

میرمعینی بر کاهش وزن برای کنترل فشار خون تاکید  کرد و گفت: بجای اقلام پرچربی از انواع كم كالری تر وكم چربی تر استفاده شود و به جای گوشت چرب گاو و گوسفند از مرغ بدون پوست و ماهی استفاده شود همچنی از غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده اند پرهیز کنید و از شیر و پنیرهای کم چربی یا بدون چربی استفاده کنید و مصرف سبزی و میوه را افزایش دهید.

وی در پایان بر تاثیر فشار خون بر کنترل فشار خون اشاره و توصیه کرد: نسبت به مشكلات ومشاجرات كوچك زندگي واكنش نشان ندهید چرا که عصبانیت، احساس ناامیدی و قید و بند  می تواند فشارزیادی بر روی افراد وارد کند و با تنفس عمیق در چنین شرایطی می توان آثار آرامش بخش آن را مشاهده کرد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا