موانع دانش‌بنیان شدن بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل

به گزارش ایسنا، دکتر بهروز مینایی با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت‌های بازی ساز رایانه‌ای برای دانش بنیان شدن به صندوق ملی نوآوری و شکوفایی ارجاع داده می‌شوند و در آنجا شرایطی برای پرداخت تسهیلات مثل گردش مالی بالا درنظر گرفته شده است که برای اکثر شرکت‌های بازی ساز بسیار سخت و غیر ممکن است.

وی افزود: تنها شرکت‌های بازی ساز خیلی بزرگ مشمول وام‌های صد و سیصد میلیونی خواهند شد و این شرایط برای گردش کار تولید بازی رایانه‌ای در داخل کشور کافی نیست و تاثیری در دانش بنیان شدن این صنعت نخواهد داشت، مگر آن که قوانین و مقررات اعطای وام به این شرکت‌ها عوض شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری باید در مورد شرکت‌های تولید بازی رایانه‌ای و صنایع خاص فرهنگی آئین‌نامه‌ها را عوض کنند و با دادن وام‌های بلاعوض و تسهیلات از آن‌ها حمایت کنند.

مینایی با تاکید بر فراهم شدن بسترهای زیرساخت رشد بازی رایانه‌ای در کشور گفت: بانک‌ها در مورد شرکت‌های بازی ساز که عمدتا نوپا هستند، مقررات خود را بدون هیچ تسامحی اجرا می‌کنند و شرکت‌ها باید چک‌های تضمینی با مبالغ سنگین بدهند که برای خیلی از این شرکت‌ها که جوان و تازه کار هستند، امکان پذیر نیست و لذا پیشنهاد می دهم با دید ویژه ای به این صنعت نگاه شود.

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایجاد یک شبکه توزیع دیجیتالی را ضروری دانست و افزود: بسیاری از شرکت‌های بازی ساز رایانه‌ای به علت تحریم‌ها مجبور بودند برای رقابت در بازار بین‌المللی و حق حضور در آن‌ها خود را با عنوان شرکت‌های خارجی معرفی کنند و به علت نبود شبکه توزیع دیجیتالی بسیاری از بازی‌ها نتوانستد خود را در بازار داخلی عرضه کنند، در مواردی هم بعضی از بازی‌های ایرانی فقط در خارج از کشور عرضه شدند.

مینایی با اشاره به نیازمندی این صنعت به تربیت نیروی انسانی و تولید محتوا تصریح کرد: آن چه در سراسر کشور به آن نیاز داریم، ایجاد بستر آموزش تربیت نیروی انسانی کارآمد در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است که می‌تواند به صورت زیرساختی توسط دولت انجام شود و این امکانات باید به صورت عادلانه در کشور توزیع شود.

وی افزود: هزینه‌های تولید بازی در استودیوهای بازی بسیار بالاست و شرایط مطلوب در این امر می‌تواند توسط دولت و یا شرکت‌های خصوصی و یا ترکیبی از آنها فراهم شود.

وی در ادامه گفت: اگر بازار بازی‌ها به سمت بین‌المللی شدن برود و هزینه تبلیغات و بازاریابی آن‌ها تامین شود، نقطه ضعف صنعت بازی سازی ما که همان تجاری سازی است، حل می‌شود و به بازار داخل و خارج راه پیدا می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه اگر این حمایت‌ها صورت گیرد چند برابر هزینه‌های صرف شده به کشور باز خواهد گشت، گفت: در ایران چون ناشر قدرتمند بازی رایانه‌ای نداریم و بیشتر توزیع کننده بازی‌های خارجی هستند در واقع بازی ایرانی در بازار وجود ندارد و بازی‌های ایرانی هم به دلیل هزینه‌های مختلف و سنگین کیفیت آرمانی بازی‌های جهانی را ندارند.

وی تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کنند مشکل زیرساختی حق تکثیر بازی‌های خارجی را حل کنند؛ چون بازی‌های خارجی بدون هیچ حق تکثیر و مولفی در بازار داخلی با قیمت ارزان ارائه می‌شوند و بازی‌های ما توان رقابت ندارند و باید تعرفه‌ای بر این بازی‌ها بسته شود تا بازی ایرانی دیگر به عنوان بازی گران و فاقد بازار شناخته نشود.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران به پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بازی‌های برخط و تلفن همراه خارجی بدون اینکه هیچ عوارضی پرداخت کنند، توسط کاربران ایرانی استفاده می‌شوند و از این طریق چند صد دلار از کشور خارج می‌شود؛ در صورتی که برای بازی ایرانی که می‌خواهند در کشورهای دیگر عرضه شود، باید 18 تا 20 درصد و گاه تا 35 درصد مالیات بپردازند.

مینایی در پایان ضمن گلایه از اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی فضای مجازی گفت: ما این همه این موارد را مطرح کردیم و حتی مصوبه آن را در شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون ارتقای محتوا تصویب کردیم؛ اما ابلاغ نشد و شورای عالی فضای مجازی نیز به قانون تبدیل نکرد تا بتوانیم فعالیت کنیم و برای قانونی شدن و ایجاد یک فرهنگ جدید در کشور در حوزه مصرف بازی رایانه‌ای نیاز به کمک رسانه ملی داریم و به علت کمبود بودجه حمایت‌های مالی نیز از این صنعت باید صورت گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا