کشف بازی فکری ۴ هزار ساله

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در حین حفاری یک سکونتگاه عصر برنز و عصر آهن در نزدیکی روستای عین بنی سعیده در عمان، یک بازی تخته سنگی چهار هزار ساله را کشف کردند. این کاوش ‌ها توسط مرکز باستان‌ شناسی مدیترانه‌ ای لهستانی (CAŚ) از دانشگاه ورشو به عنوان بخشی از یک پروژه عمانی- لهستانی به نام «مطالعه سکونتگاه‌ها در کوه‌های شمال عمان در عصر برنز و آهن» انجام شد.

این پروژه در حال مطالعه سکونتگاه‌ های درون دره قمیره  یعنی جایی است که بررسی‌ های اولیه قبلاً وجود سکونت گاه های پیش از تاریخ، تدفین‌ ها و سازه‌ های برجی را در نزدیکی عین بنی سعیده نشان می ‌داده است.

این دره یک منطقه کوچک حاوی آثار و شواهد باستان ‌شناسی بسیاری است که در امتداد یک حفره L شکل به طول ده کیلومتر بین چین خوردگی هایی که بخشی از رشته کوه جبل هاجر را تشکیل می ‌دهند، قرار دارد. در زمان های قدیم این منطقه در مسیر اصلی جاده ای بود که بت در جنوب، بوریمی و العین در شمال و ساحل دریا در نزدیکی صحار در شرق را به هم متصل می کرد.

در جدیدترین کاوش های باستان شناسی، محققان یک سکونتگاه باستانی را از دوره ام النار (۲۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد) شناسایی کردند که در آن بقایای چندین برج بزرگ مدور و ساختمان های عصر برنز وجود دارد. به گزارش سیناپرس، مهمترین یافته این حفاری، یک بازی تخته سنگی با زمین های مشخص شده و سوراخ های فنجانی است که با بازی های مبتنی بر طرح مشابهی که در هند، بین النهرین و حوزه مدیترانه شرقی یافت شده، سازگار است.
به گزارش سیناپرس، محققان همچنین شواهدی از فرآوری مس در این مکان و همچنین چندین اشیاء مسی یافتند که نشان می‌ دهد این شهرک در تجارت پرسودی که عمان در آن زمان به داشتن آن شهرت داشت دخیل بوده. گفتنی است عبارت مس عمانی در متون خط میخی بین النهرین عنوان شده که نشان دهنده اهمیت مس استخراج شده از این منطقه است.

پروفسور پیوتر بیلینسکی (Piotr Bieliński) از مرکز باستان شناسی مدیترانه لهستان در این رابطه گفت: «آثار فراوانی از این سکونت در دوره های مختلف ثابت می کند که این دره مکان مهمی در روزگار پیش از تاریخ و احتمالا در دوره تاریخی عمان بوده است.»

مترجم:احسان محمدحسینی