خطر سقوط راکت فضایی روسیه به زمین

به گزارش سیناپرس، پیش بینی می شود یک راکت روسی تا ساعاتی دیگر در یک فرود کنترل نشده دوباره وارد جو زمین شود. بر این اساس اعلام شد که انتظار می‌ رود که بیشتر بخش های این فضا پیما  هنگام فرو رفتن در جو و طی سقوط بسوزد، بنابراین کارشناسان امیدوارند احتمالاً در هنگام اصابت با سطح زمین آسیب بزرگی به وارد نخواهد شد.

خبرگزاری دولتی روسیه در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی ماه) اعلام کرده بود راکت فضاپیمای سنگین آنگارا-A5 برای آزمایش تقویت کننده Persei به فضا پرتاب شده است. حال این راکت سنگین وزن به یک تهدید بالقوه تبدیل شده و هر لحظه ممکن است در هر بخشی از کره زمین فرود آید که اگر این اتفاق در یک منطقه مسکونی رخ دهد، فاجعه بار بوده و البته بیشترین احتمال موجود، سقوط آن در مناطق اقیانوسی است.به گزارش خبرگزاری sinapress، هولگر کراگ از آژانس فضایی اروپا در این رابطه اعلام کرد که هیچ‌ کس نمی ‌تواند بگوید که تقویت ‌کننده موشک مرحله بالایی دقیقا کجا فرود خواهد آمد.

به گزارش سیناپرس، کراگ روز گذشته گفته بود با اطمینان می‌توان گفت که این راکت روسی در بیست و چهار ساعت آینده از کار خواهد افتاد، اما هیچ‌ کس نمی‌تواند بگوید که فعلا این راکت کجاست، زیرا در پنجره چند ساعته چندین پرتاب در سراسر جهان انجام شد. اطلاعات موجود نشان می دهد قسمت بالایی این راکت نسوخته و در حال سقوط به زمین است.

به گفته آژانس فضایی روسیه، این موشک آنگارا قرار بود یک محموله را به مدار بالایی زمین حمل کند، اما آزمایش فوق ناموفق بود.به گزارش سیناپرس، این جدیدترین زباله فضایی است که از مدار به سطح زمین سقوط می کند، زیرا سال گذشته، موشک چینی لانگ مارس 5B بدون کنترل در اقیانوس هند سقوط کرده بود.
در خاتمه گفتنی است در ماه نوامبر روسیه یک ماجراجویی فضایی دیگر را تجربه کرده بود که طی آن یک ماهواره از رده خارج را با موشک منهدم کرد، در آن زمان ایالات متحده این آزمایش موشکی روسیه را که بقایای آن فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کنند به خطر انداخته بود، به شدت انتقاد کرد. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا