تلاش برای ارتباط با بومی‌های آمازون

برقراری ارتباط با یک قبیله ناشناخته از جمله اقداماتی است که همیشه بسیار بحث برانگیز بوده است. معمولا قبایلی که در محیط های بسته و به دور از هر گونه روابط اجتماعی زندگی می کنند در برابر بیماری های شایع ایمن نیستند و شیوع این بیماری ها میان قبایل می تواند به مرگ و نابودی آنها منجر شود.

از آنجا که بتازگی گروه هایی از این قبایل از جنگل های منطقه محل سکونت خود خارج شده اند و به برقراری ارتباط با روستاییان و گردشگران اقدام کرده اند، دولت پرو برقراری ارتباط با این قبیله را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

سپتامبر سال گذشته، گروه دفاعی بین المللی حمایت از بقا در گزارشی اعلام کرد گروهی از افراد مبلغ به منظور ایجاد زمینه ای برای آشنایی آنها با محدوده فراتر از قلمرو زندگی شان، در نزدیکی مرزهای پارک ملی مانو (Manu) برای افراد این قبیله مقداری لباس و آذوقه قرار داده اند؛ در حالی که این اقدامات قبلا در گسترش بیماری میان افراد قبیله های ناشناخته نقش بسیار مهمی داشته است. از سوی دیگر، شرکت هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند نیز برنامه هایی برای آشنایی مردم این قبیله در سکونتگاه های انسانی در نظر گرفته اند.

تماس های از پیش برنامه ریزی نشده موجب شده عده ای از انسان شناسان به ایجاد ارتباط با قبیله هایی که به دور از محیط های اجتماعی زندگی می کنند علاقه مند شوند. بسیاری از قبیله هایی که در محیط هایی دور از محیط های اجتماعی زندگی می کنند با قبیله های همسایه ارتباطات محدودی دارند و نسبت به دنیای خارج به شناختی دست یافته اند، اما ترجیح می دهند به دور از محیط های اجتماعی به زندگی ادامه دهند.

رابرت واکر از دانشگاه میسوری که در رشته انسان شناسی تحقیق و مطالعه می کند بر این باور است گرچه اقدامات حفاظتی در برابر تهدیدهای خارجی و برخوردهای تصادفی در نتیجه این ارتباطات افزایش پیدا می کند، با این حال ایجاد زمینه ای برای برقراری ارتباط با این قبایل موجب شده سلامت این افراد بیش از پیش در معرض خطر قرار گیرد.

بر این اساس می توان گفت ارتباطات کنترل شده یا به عبارتی در اختیار داشتن راهکارهای درمانی برای جلوگیری از شیوع بیماری میان این جوامع روش ایمن تری است. هدف از اقدام دولت پرو، بررسی علل رفتارهای اخیر این قبیله برای خروج از جنگل های این منطقه و آشنایی با قبیله های دیگر است که می تواند تهدیدی علیه سلامت آنها باشد. دولت پرو قصد دارد از طریق برنامه های از پیش تعیین شده زمینه ای برای برقراری ارتباطات کنترل شده بین این قبیله با دیگر قبایل این منطقه فراهم کند.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا