سند الگوی اسلامی ایرانی پيشرفت بستر عدالت توام باعقلانیت است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقري در گفت و گويي گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بستری برای حرکت در مسیر عدالت و معنویت توأم با عقلانیت است. حضور عناصر عدالت و معنویت در این الگو، حکایت از پیشرفتی متفاوت و همه سونگرانه دارد و روشی دیگرگون برای پویایی جامعه اسلامی ترسیم می کند.

وي ادامه داد: پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی پيشرفت، فراگردی است که دربردارنده پویایی بهبود یابنده همیشگی در همۀ حوزه های مادی و معنوی زندگی انسانی است و با بهبود شرایط زندگی در ساحت‌های مختلف، بستر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی فراهم می كند.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان: در سند الگو، میان عدالت و معنویت، تعاملی دوطرفه در جامعه انسانی برقرار است. عدالت غالبا به معنای اعطای حقوق به صاحبان آن تعریف شده است و یکی از حقوق مسلم انسان در شریعت اسلام نیز توجه به بعد روحانی و داشتن حیات معنوی در جهان است اما در ساحت عمل و حرکتِ اجتماعی، معنویت، عدالت ورزی را نیز به همراه دارد بنابراین یکی از لوازم حضور معنویت در اجتماع، عدالت ورزی در عرصه فردی و اجتماعی است.

دبیر اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بيان اينكه توجه به معنویت انسان را به حیات حقیقی خویش و قوه عامله انسانی را به عدالت‌ورزی فرا میخواند، گفت: رفتار عادلانه خود مصداق عمل معنوی و همسو با تقویت بعد روحی انسانی است. همراهی عدالت و معنویت از یک سو و استواری و پایداری آنها در جامعه با عقلانیت، حکایت از پیشرفتی متفاوت و همه سونگرانه دارد و این امتیازی بزرگ برای اندیشۀ اسلامی است.

سندی که بر این پایه طراحی شد، سندی تک‌ساحتی نیست بلکه با توجه به ساحت‌های چندگانه و با بهره‌برداری از عقلانیت، در فرایندی معقول و سنجیده و به دور از شعار و احساسات، طراحی شد و افقی را پیش روی صاحبنظران و برنامه ریزان گذاشته که در کنار آرامش مادی و رفاه و امنیت، عدالت، سعادت معنوی و فردی و اجتماعی را تأمین می‌کند و جامعه را به حیات طیبه می‌رساند.

سيدباقري با تبيين ساير دستاوردهاي سند الگو گفت: رابطه بين معنویت و عدالت و لوازم آن، همخوانی مطلوبی با الگوی پیشرفت دارد و افق نگاه به الگو را از یک الگوی مکانیکیِ صرف و ناظر به مفاهیمی چون ستانده کل، رفاه و یا توسعه سیاسی-اقتصادی به الگویی که نقطه ثقل آن انسان و جامعه است رهنمون می‌سازد. الگویی که با آن، افراد به حقوق بایستۀ شرعی و عقلی خویش می‌رسند و علاوه بر رسیدن به تمتعات مادی و معاش مطلوب، از تکاملی والاتر از حیات مادی برخوردار می‌شوند و حیات جدیدی می‌یابند.

در این الگو، شهروندان از حقوق، آزادی‌ها، فرصت‌های مساوی،‌ کرامت نفس، منزلت و امنیت اجتماعی برخوردار هستند و عقلانیت در تمام مسیر، همراه انسان است و تهیه این امر به مدد قوه عاقله جمعی و الگوپرداز انجام پذیرفته است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا