در هنگام تماشای تلویزیون با کودکتان حرف بزنید

به گزارش سیناپرس، اگر می‌ خواهید از تمام زمانی که کودکان صرف تماشای تلویزیون می ‌کنند، چیزی سازنده به دست آورید، طبق داده های یک مطالعه جدید، با آنها صحبت کنید. محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که انجام گفتگو با کودکان در حین تماشای تلویزیون حتی در زمان پخش برنامه‌ های مورد علاقه آنها، می ‌تواند برخی از اشکالات رشدی را که ناشی از استفاده بیش از حد صفحه نمایش در دوران نوجوانی است، کاهش دهد.

مطالعات پیشین نشان می‌ دهد، کودکانی که تلویزیون تماشا می‌ کنند در زمینه‌ های رشدی خاصی مانند کنجکاوی عقب هستند. اما تحقیقات جدید عنوان می کند که هر چه والدین بیشتر با کودکان پیش دبستانی خود در زمان پخش برنامه تلویزیونی صحبت کنند، احتمال اینکه آنها در مهدکودک سطوح بالایی از کنجکاوی را از خود نشان دهند، بیشتر می شود.

در ضمن این امر به ویژه در مورد کودکانی که از نظر اجتماعی-اقتصادی محروم هستند، بیشتر صادق است.
دکتر پراچی شاه، (Prachi Shah) متخصص مشکلات رشدی و رفتاری اطفال در بیمارستان کودکان سی‌اس موت میشیگان در این رابطه توضیح داد: یافته‌ های ما اهمیت گفتگوی والدین را برای ترویج رشد و کنجکاوی دوران کودکی، به‌ ویژه برای کودکان خانواده‌ هایی که منابع کافی ندارند، تقویت می‌ کند. به گزارش خبرگزاری sinapress، ما می دانیم که مکالمه مکرر والد- کودک به چندین زمینه رشد اولیه کودک کمک می کند و این می تواند برای ترویج کنجکاوی کودک نیز صادق باشد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی عادات تماشای تلویزیون و مکالمه ۱۵۰۰ کودک پیش دبستانی و والدین آنها را ارزیابی کردند، سپس آنها کنجکاوی بعدی دوران کودکی را در مهدکودک نیز اندازه گیری کردند.

چرا کنجکاوی اینقدر مهم است؟

تحقیقات پیشین این گروه تحقیقاتی نشان داد که سطوح کنجکاوی بالاتر در کودکی ارتباطی با مهارت‌ های یادگیری قوی‌تر و نمرات تحصیلی بالاتر هم در ریاضیات و هم در خواندن، و همچنین مزایای رفتاری و رشدی بیشتر را نشان می ‌دهد.
دکتر شاه توضیح می دهد: کنجکاوی یک پایه مهم برای نوآوری علمی، لذت در یادگیری و نتایج مثبت متعدد در دوران کودکی است. می‌ خواهیم بدانیم که چه چیزی باعث ایجاد حس کنجکاوی در دوران کودکی می‌ شود، که به طور بالقوه می‌ تواند راه‌هایی را برای کمک به کاهش شکاف موفقیت مرتبط با فقر شناسایی کند. مکالمه والد-کودک، تفکر، یادگیری و اکتشاف کودکان که همه شاخص های رفتاری کنجکاوی هستند را تسهیل می کند.

به گزارش سیناپرس، این تیم همچنین کنجکاوی هر کودک را با استفاده از مجموعه ای از نظرسنجی‌ هایی که به والدین آن ‌ها داده شد و در مورد جنبه ‌های مختلف کنجکاوی مانند اشتیاق برای یادگیری چیزهای جدید، گشودگی به تجربیات جدید، سازگاری با سناریوهای جدید و تخیل پرس و جو کردند، اندازه‌ گیری کردند. همه می دانیم که کودکان (و بزرگسالان) زمان بسیار بیشتری از حد مجاز را به صفحه های نمایش و تلویزیون دسترسی دارند و محققان خاطرنشان می کنند که برنامه های تلویزیونی کودکان و نوجوانان هنوز ۷۲ درصد از کل زمان استفاده از صفحه های نمایش را به خود اختصاص می دهد.
به گفته دکتر شاه تلویزیون در ۹۸ درصد خانه‌ ها وجود دارد و قرار گرفتن در معرض تلویزیون زمینه رشد کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد. به گزارش سیناپرس،یک کودک آمریکایی به طور متوسط یک تا چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کند، در حالی که کودکانی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند معمولاً بیشتر تماشا می کنند. همین مساله می تواند به صورت تقریبی در بسیاری از نقاط جهان صادق باشد. وی تاکید می کند: «یافته‌ های ما اهمیت یافتن فرصت‌ هایی را برای والدین جهت تقویت تبادلات مکالمه در برنامه‌ های روزمره با فرزندان خردسالشان از جمله هنگام تماشای تلویزیون نشان می ‌دهد.»
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLoS ONE منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا