مشکلات قلبی عروقی، زنان را دچار مشکلات شناختی می کند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه بین المللی به رهبری محققان آمریکایی نشان می دهد اگرچه مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری قلبی و سکته مغزی و همچنین عوامل خطرزایی نظیر دیابت، فشار خون بالا و سیگار کشیدن قرار دارند، اما چنین عواملی، زنان را بیشتر از مردان دچار مشکلات شناختی نظیر اختلال در مهارت های تفکر و حافظه می کنند.

محققان کلینیک مایو در روچستر آمریکا می گویند: نتایج ما نشان می دهند که شرایط قلبی عروقی و عوامل خطر مربوطه در میانسالی با زوال شناختی مرتبط هستند، اما این ارتباط برای زنان قوی تر است. 

آن ها می افزایند: ما به طور خاص دریافتیم که برخی از بیماری‌های قلبی عروقی در کنار عوامل خطری نظیر دیابت و دیس لیپیدمی که باعث ایجاد سطح غیرطبیعی چربی در خون می شود، ارتباط قوی‌تری با کاهش شناختی در زنان نسبت به مردان دارند.

در این مطالعه 1857 فرد بدون زوال عقل که در شروع مطالعه بین 50 تا 69 سال سن داشتند مورد بررسی قرار گرفته اند. افراد فوق هر 15 ماه یک بار و به مدت کلی سه سال تحت ارزیابی بالینی قرار گرفتند. به گزارش سیناپرس، این ارزیابی شامل 9 آزمون مختلف حافظه، زبان، عملکرد اجرایی و مهارت های فضایی بوده که برای محاسبه یک نمره شناختی ترکیبی، مورد استفاده قرار می گرفتند.

نتایج نشان داد که مردان بیش از زنان دارای حداقل یک عامل خطر هستند: 83 درصد برای مردان در مقایسه با 75 درصد برای زنان. با این حال، بیشتر بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر، با بروز مشکل در عملکرد شناختی زنان ارتباط قوی تری داشتند.

مجریان این تحقیق می گویند: این نتایج می تواند به ما در درک بهتر مکانیسم‌های جنسیتی در تاثیرگذاری شرایط قلبی عروقی و عوامل خطر بر بروز اختلال شناختی در زنان و مردان کمک کنند.

با این وجود، آن ها معتقدند: تحقیقات بیشتری برای بررسی تفاوت‌های فوق در روابط بین عوامل خطر قلبی عروقی و نشانگرهای زیستی خاص بیماری های مغزی مانند شدت ماده سفید مغز، نواحی بافت مرده و یکپارچگی ماده سفید در میان سالی مورد نیاز است.

این یافته ها در تاریخ 5 ژانویه 2022 مصادف با 16 دی 1400 در شماره آنلاین نشریه معتبر Neurology، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا