آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشکیل کارگروه مشترک علمی با هند

مخبر دزفولی در دیدار با تعدادی از مسئولان علمی و فناوری کشور هند اظهار داشت: تبادل تجربیات علمی و فناوری و طراحی و اجرای برنامه های علمی مشترک بین دو کشور الزامی است.وی افزود: تجربیات سیاستگذاری در هند و ایران تقریبا مشابه است و مسئولان ارشد هر دو کشور حامی و مشوق پیشرفت های علمی در ایران و هند بوده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب باجدیت حامی و مشوق اصلی دانشمندان و محققان کشور در زمینه های مختلف بوده اند.مخبر دزفولی گفت: مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور نیز در طول این مدت به تبعیت از ایشان از دانشگاهیان و پژوهشگران در حد توان خود حمایت و پشتیبانی کرده اند.
وی افزود: همکاری علمی با کشور هند هم از نظر سابقه پربار علمی این کشور و هم با توجه به استقلال هند در عرصه بین الملل، برای کشور ما در اولویت قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رشد و پیشرفت علمی در کشور ما مرهون گسترش آموزش عالی و تقویت مراکز علمی و پژوهشی است.عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مورد مهاجرت نخبگان، ایران و هند دارای نگاه مشترک هستند و هر دو کشور به نخبگانی که در کشورهای دیگر سکونت دارند به چشم یک فرصت و سرمایه نگاه می کنند.

وی افزود: ساماندهی آکادمی های علمی در قالب فرهنگستان ها، نگارش و اجرای اسناد ملی علم و فناوری در حوزه هایی مانند سلول های بنیادین، و از همه مهمتر تدوین و اجرای نقشه جامع علمی کشور از اصلی ترین عوامل رشد و پیشرفت علمی فناوری کشور ایران هستند.

مخبر دزفولی ادامه داد: با دستور رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» نقشه جامع علمی کشور با توجه به همه سرمایه های علمی و فناوری کشور و آینده نگری تحولات ملی و بین المللی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در دست اجراست.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس این سند مهم و راهبردی، همه اجزا و بخش های علم و فناوری کشور در افق 1404 برای فعالیت های خود دارای برنامه هستند.

وی افزود: معتقدیم حفظ استقلال کشور منوط به استقلال علمی کشور است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کاستن از فاصله و پر کردن خلأ بین ایده تا محصول به منظور تبدیل مستندات علمی به ارزش افزوده و تولید ثروت از مهمترین برنامه های در دست اقدام است.

مخبر دزفولی در پایان ضمن ابراز خرسندی از تعمیق همکاری های بین دو کشور گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد تا در قالب یک کارگروه مشترک، این همکاری ها و تبادل تجربیات را گسترش و تعمیق بخشد و تدوین شاخص های بومی سنجش پیشرفت علم و فناوری باید در اولویت های کاری این کارگروه باشد.

این گزارش به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکی است که در این دیدار، اعضای هیئت علمی کشور هند گزارشی از روند تصمیم سازی و برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری این کشور ارائه دادند.

در این گزارش با اشاره به پیشرفت های کشور هند در عرصه هایی مانند هوافضا، پزشکی، کشاورزی و… عوامل مؤثر در این پیشرفت ها مانند تمرکز برنامه ریزی علم و فناوری، تخصیص بودجه مناسب و… تشریح شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا