معنویت و عدالت وجه تمايز سند الگو با ساير اسناد

بند دوم بخش افق پيش بيني كرده است در سال 1450، ایران به عنوان مرجع معتبر در فرهنگ متعالی و علوم انسانی بر پایه مبانی و ارزش‌های اسلامی در تراز بین‌المللی شناخته می‌شود و از اقتصادی دانش‌‌محور و خودبنیان بر پایه عقلانیت، عدالت و معنویت اسلامی برخوردار است.

دکتر ابراهیم برزگر در گفت و گويي در تبيين چگونگی ارتباط معنویت و عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ارتباط اجزای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با یکدیگر، مساله بسیار مهمی است و این اهمیت به ویژه در تحقق عینی و عملی الگو نمود بیشتری دارد.
وي ادامه داد: دو نمونه از این اجزای مهم، معنویت و عدالت هستند که صرف نظر از اهمیت هر کدام از آنها تعیین چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر، امری مهم و در عین حال، پیچیده است بدین منظور رابطه معنویت و عدالت را در الگوی پیشرفت می‌توان با دو روش قیاسی و استقرایی بررسی کرد.

در روش قیاسی، بین دو مفهوم یاد شده رابطه عموم و خصوص مطلق با اعم بودن معنویت و اخص بودن عدالت در نظر گرفته شد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: عقلانیت معنوی مفهوم رابط این دو در سه نوع عقلانیت بینشی و گرایشی و کنشی است که بر اساس آن، معنویت، عدالت داوطلبانه را تولید می کند. عقلانیت معنوی میتواند عدالت را در فرد، داوطلبانه کند و به واسطه این، فرد آن را به عدالت اجتماعی برساند. فرد معنوی به موجب خویشتن داری فردی، عدالت را در باب دیگران نیز رعایت می کند و حقوق و منافع دیگران را هم در نظر می گیرد. بدین ترتیب، با عدالت معنوی که مفهومی ترکیبی از عدالت و معنویت است مواجه می شویم و معنویت به مثابه عنصر معین عدالت در می آید البته معنویت، ابزار نیست بلکه پیامد عملی سرمایه معنوی، تسهیلاتی را برای اجرا و تحقق عدالت فراهم می‌کند.

عضو اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت متذكر شد: در روش استقرایی اگر رابطه عدالت و معنویت را در دو جامعه صدر اسلام و صدر جمهوری اسلامی با تأکید بر دوره دفاع مقدس بررسی کنیم درمی‌یابیم که معنویت و عدالت، در همبستگی‌های کلی و جزیی، اثر کاهشی و یا افزایشی داشته اند. معنویت و عدالت، دو عنصر متمایزکننده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و معنویت می تواند نیروی پیشران آن باشد.

به گزارش دفتر ارتباطات مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، این عامل، ظرفیت عظیمی را آزاد می کند که در پرتو عقلانیت معنوی تحقق می يابد و با منطق شهدای گمنام، آن را به پیش می‌برد. شهدایی که حداکثر هزینه ممکن را کردند و حداقلهای پاداش را تمنا نکردند و حتی نخواستند نامی از آنان بماند. آنان که در زمین، مجهول و در آسمان، شناخته شده اند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا