کار پوشش آفتابی الماسی شکل تلسکوپ جیمز وب آغاز شد

به گزارش سیناپرس، پس از پرتاب موفقیت ‌آمیز این تلسکوپ روی موشک اروپایی آریان ۵، این مرحله استقرارحیاتی، خطرناک ‌ترین و پرخطرترین لحظه را برای آماده کردن این رصدخانه ده میلیارد دلاری به شمار می رود.
سازمان فضایی ناسا دیشب در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که این تلسکوپ توانسته عرشه میانی خود را با موفقیت باز کرده و امروز اعلام کرد  که عرشه  سمت راست وب نیز گشوده است.
دو عرشه میانی و صفحات خورشیدی تلسکوپ وب به گونه ای طراحی شده اند که پنج غشای سایه افکن را به شکل الماسی در کنار هم قرار دهد.
کیت پریش (Keith Parrish) مدیر رصدخانه وب در مرکز پروازهای فضایی ناسا، در این رابطه گفت: بوم ها یا عرشه های مرکزی محافظ خورشید بوده و وظیفه خطیری را انجام می دهند تا غشاها را باز کرده و به شکل اصلی در آورند.

به گزارش خبرگزاری sinapressبه نقل از ناسا سوئیچ‌ هایی که باید نشان می ‌دادند که روکش بسته شده است، فعال نشده‌ اند. با این حال، به نظر می ‌رسد داده‌های دمایی نشان می ‌دهد که پوشش محافظ خورشید برای جلوگیری از تابش نور خورشید به حسگرها باز شده و حسگرهای ژیروسکوپی حرکتی را نشان می ‌دهند که دستگاه‌ های آزادکننده پوشش آفتاب فعال هستند.
هر دو بوم میانی اکنون در موقعیت تعیین شده قفل شده اند. ناسا در این زمینه اعلام کرد: تکمیل پوشش ضد آفتاب و استقرار صفحات میانی در دو روز گذشته نقطه عطفی حیاتی برای وب است.

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ وب دارای ۳۴۴ دستگاه است که باید طبق برنامه ریزی ها عمل کنند. از این تعداد، ۱۰۷ بخش با موفقیت باز شده اند.
طول این آفتابگیر ۲۱.۲ متر وعرض آن  ۱۴.۲ است. به دلیل اندازه بزرگ این تلسکوپ و قطعات متحرک بسیار، مقامات ناسا بارها اعلام کرده اند که برنامه استقرار وب ممکن است بر اساس شرایط تغییر کند.

این محافظ از پنج غشای کپتون شکننده ساخته شده است که هر کدام به نازکی یک تار موی انسان بوده و آینه‌ها، ابزار و آشکارسازهای وب را در سایه ثابت نگه می ‌دارد و اجازه می ‌دهد دمای عملیاتی آن‌ ها تا نزدیک به ۲۴۰- درجه سانتیگراد کاهش یابد. چنین شرایط سردی لازم است تا به وب اجازه دهد تا نور فروسرخ اولین کهکشان‌های جهان را در فاصله بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال نوری از ما ببیند.

به گفته کریستال پوگا، مهندس ارشد سیستم‌های فضاپیمای وب، هر لایه از این آفتاب ‌گیر از نظر اندازه و شکل کمی متفاوت بوده و با استفاده از پیوند های حرارتی کپتون با حدود ده هزار درز ایجاد شده است. غشاهای محافظ آفتاب با آلومینیوم پوشانده شده اند و دو بخش از بیرونی ترین لایه ها با سیلیکون پوشش داده شده اند.
به گزارش سیناپرس، پریش در مصاحبه ای گفت: وقتی محافظ آفتاب به طور کامل باز شود، باید به نوعی آن را در جای خود محکم کنیم. هر پنج لایه نقاط مختلفی در اطراف خود دارند که در آنجا به هم متصل می شوند و سپس ما کابل ها را در هر یک از آن گوشه ها می کشیم تا در واقع محافظ خورشید را محکم کنیم.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: spaceflightnow

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا