برای بهبود سطح زبان خود به طور تفریحی کتاب بخوانید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه کنکوردیا در کانادا می گویند مطالعه برای سرگرمی، به ویژه زمانی که به صورت داستانی باشد، نمرات افراد را در آزمون های زبان افزایش می دهد.
باید در نظر داشت کتاب‌های داستانی و رمان ها  اغلب به اندازه کتاب‌ های غیر داستانی مورد توجه قرار نمی ‌گیرند. با این حال، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی دریافتند که خواندن رمان برای سرگرمی منجر به کسب نمرات بالاتری در آزمون ‌های زبان شده و افرادی که برای تفریح کتاب می خوانند نسبت به آنهایی که کتاب ها را صرفا با هدف اموزشی مطالعه می کنند، مهارت های زبانی بهتری پیدا خواهند کرد.
ساندرا مارتین چانگ، استاد آموزش در دانشکده هنر و علوم، در دانشگاه یورک در رابطه با پدیده فوق الذکر می گوید: این  بسیار مثبت و دلگرم کننده است که به مردم اجازه دهیم موضوعاتی را که دوست دارند مطالعه کنند. رمان ها یکی از جذاب ترین حوزه های مطالعاتی محسوب می شوند. به گزارش سیناپرس، در این پژوهش، محققان از مقیاس پیش ‌بینی ‌کننده‌ ای خواندن کتاب در اوقات فراغت برای سنجش رفتارهای خواندن استفاده کردند. سپس آنها توانایی نمرات کسب شده  را برای پیش بینی مهارت های زبانی در ۲۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی تعیین کردند.
پس از تکمیل مقیاس مورد نظر، دانشجویان باید در آزمون‌های زبان و همچنین آزمون تشخیص نویسنده شرکت می ‌کردند که عادات مختلف خواندن را اندازه ‌گیری می ‌کند. بر این اساس پیش بینی می شد هر چه نمره کسب شده بالاتر باشد، مهارت خواندن و سطح زبان فرد، قوی تر است. نتایج این مطالعه بسیار واضح بود: لذت و علاقه به خواندن، مهارت های زبانی بالاتری را در افراد شکل می دهد.
علاوه بر این پژوهشگران با بررسی یافته های این تحقیق دریافتند خواندن کتاب های رمان و ادبیات داستانی نسبت به کتاب های  غیر داستانی منجر به افزایش بیشتر نمرات بالای زبان می شود.
به گزارش سیناپرس، این موضوع کاملا واضح است که کتاب خواندن با هدف لذت بردن هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهد که خواندن منظم کتاب علاوه بر افزایش مهارت های زبانی، واژگان و درک مطلب، با مهارت های اجتماعی بیشتر، تفکر انتقادی و همدلی ارتباط دارد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Reading and Writing منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا