پژوهش ها باید نقشی در زندگی مردم داشته باشد

رضا آریان پور، نماینده مردم نوردشت و مینودشت مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه سینا در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف فعالیت کرده و اکنون در هر حوزه ای حرفی برای گفتن دارد.

وی افزود: در حال حاضر اگر بحث جهاد را در کشورمان بررسی کنیم، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون فعالیت جهادی در ابعاد مختلف داشته ایم. جهاد سازندگی، کشاورزی و دانشگاهی از جمله آنهاست. یکی از این مفاخر و نهادها جهاد دانشگاهی است که در بحث‌های آموزشی، پژوهشی و علوم کاربردی ورود پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: خیلی از دانشگاه ها، موسسات آموزشی یا پژوهشی ممکن است که وارد حیطه پژوهش بشوند اما خیلی از این پژوهش ها صرفا در حد پایان نامه یا کتاب باقی می مانند  و در زندگی مردم نقشی ندارند اما پژوهش هایی که جهاد دانشگاهی انجام داده است در ابعاد مختلف وارد زندگی مردم شده و در بسیاری از موارد نیاز کشور را رفع کرده است.

وی بیان کرد: اکنون در بسیاری از تکنولوژی ها تحریم شده ایم که پژوهش هایی جهاد دانشگاهی توانسته است این مشکل را حل کند. شاید در برخی از موارد ما بتوانیم همان تکنولوژی یا علم را وارد کنیم اما زمانی که آن را بومی سازی کنیم و به تولید داخل برسانیم بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مراکز مهم جهاد دانشگاهی، مرکز سرطان پستان معتمد است. این مرکز بحث های آموزشی، پژوهشی، درمانی و بالینی دارد. همچنین یک سری نوآوری برای تولید مواد، کیت ها، روش های آزمایشگاهی دارد؛ نوآوری ها و فناوری هایی که شاید پیش از این در ایران نبوده و وارداتی بودند.

به گفته وی، قطعا اگر پژوهشگران جهاددانشگاهی در این زمینه کمک شوند، این آمادگی را دارند که حتی بتوانند این تکنولوژی را به جاهای دیگر صادر کنند.

وی یادآور شد: اکنون جهاددانشگاهی در بحث کرونا و همچنین تولید گیاهان دارویی کارهایی مثمر ثمری انجام داده است. کسب چنین دستاوردهایی یک نقطه قوت برای کشور محسوب می شود. ما در نظر داریم مشابه پژوهشگاه گیاهان دارویی را در استان گلستان راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: اگر ما احساس نمی کردیم این دستاوردها مستقیم در زندگی مردم تاثیر گذار است از این نمایشگاه استقبال نمی کردیم.

وی به سیناپرس گفت: در حال حاضر خیلی از پژوهش هایی که در کشور انجام می شوند اصلا علمی و کاربردی نیستند و نقشی در زندگی مردم ندارند. ما به خوبی واقفیم اگر بحث گیاهان دارویی را در استان گلستان راه اندازی کنیم، در وضعیت کشاورزی، اشتغال زایی و بهره وری از پارک ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهارداشت: اگر بتوانیم مرکز سرطان پستان را نیز در استان گلستان راه اندازی کنیم، بسیاری از مشکلات و مسائل مردم را می توانیم حل کنیم.

وی افزود: ما به دوستان قول داده ایم هرکجا که هستیم از دستاوردهای جهاد حمایت کنیم و هر خدمتی که از دست مان بر بیاید کوتاهی نکنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا