زنان باردار در نيمه نخست حاملگی واكسن بزنند

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در تحقیقات جدید خود میزان سطوح آنتی بادی ضد اسپایک در خون مادر و خون بند ناف نوزاد در هنگام زایمان را با زمان های متفاوت واکسیناسیون مادران در ۱۴۰۰ مادر و نوزاد اندازه گیری کردند.

در ادامه محققان دریافتند که اگر واکسیناسیون اولیه در سه ماهه سوم اتفاق افتد سطح این آنتی بادی ها در هنگام زایمان بیشتر خواهد بود. با این حال، آنها همچنین دریافتند که اگر واکسیناسیون در اوایل بارداری یا حتی چند هفته قبل از بارداری نیز انجام شود، سطوح آنتی بادی در هنگام زایمان هنوز به طور قابل ملاحظه ای بالا بوده و و تزریق دوز  تقویت کننده در اواخر بارداری می تواند سطح آنتی بادی را بسیار بالاتر ببرد. 

به دنبال این یافته ها، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای زنان باردار توصیه می کند. به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی نشان می ‌دهد که کرونا در زنان باردار شدید تر بوده و خطر تولد زودرس، مرده‌ زایی و سایر پیامدهای نامطلوب را برای نوزادان افزایش می ‌دهد. به گزارش sinapress، واکسیناسیون کووید-۱۹ از زنان باردار در برابر ویروس کرونای شدید محافظت کرده و آنتی‌ بادی‌ هایی را ایجاد می ‌کند که از جفت عبور کرده و پس از زایمان در خون نوزاد وجود دارند. مطالعات انجام شده روی واکسن های رایج تاکنون هیچ افزایشی از عوارض جانبی برای مادران یا نوزادانشان پیدا نکرده است.

دکتر پرابو (Prabhu) و تیم تحقیقاتی او این مطالعات جدید را برای بررسی بهترین زمان واکسیناسیون کووید-۱۹ در دوران بارداری انجام دادند. در پی این تحقیقات، پژوهشگران دریافتند که آنتی ‌بادی‌ های ضد اسپایک عموماً در هنگام زایمان، در خون مادر و بند ناف، در میان تمام زنان کاملاً واکسینه ‌شده، بدون توجه به زمان اولین دوز واکسن‌ شان، قابل تشخیص است. در میان زنان بدون سابقه عفونت کرونا که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌ اند، سطح آنتی‌ بادی ‌ها در هنگام زایمان پس از واکسیناسیون قبل از بارداری یا سه ماهه اول کمترین میزان و پس از واکسیناسیون سه ماهه سوم بالاترین میزان بوده است. 
در میان زنان واکسینه شده که سابقه قبلی عفونت کووید-۱۹ داشتند، سطح آنتی بادی ضد پروتئین اسپایک هنگام زایمان در خون مادر و بند ناف به طور متوسط بالاتر بود و حتی با زمان واکسیناسیون زودتر کاهش کمتری نشان داد.
به باور پژوهشگران، اگر زنان باردار در هر مقطعی از دوره حاملگی خود واکسن بزنند، مفید خواهد بود و البته با واکسینه شدن زودهنگام از خود و کودکتان در طول دوران بارداری محافظت خواهید کرد. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن، روز گذشته و در آخرین شماره مجله تخصصی در Obstetrics & Gynecology منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا