ابداع راهکاری برای مطالعه سیگنال های الکتریکی قلب

به گزارش سیناپرس اردبیل، سرانجام، تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه های مک گیل و کالیفرنیا سن دیگو دستگاهی ساختند که می‌تواند پزشکی قلب و عروق را به سطح بالاتری برساند. این فناوری جدید  می‌ تواند سرعت و جهت ضربه الکتریکی را با استفاده از یک «سنسور پاپ ‌آپ» اندازه‌ گیری و  بدون ایجاد آسیب ساختاری به سمت قلب حرکت کند.

اساساً، این دستگاه جدید شامل آرایه سه بعدی میکروسکوپی با نوک سوزنی از ترانزیستورهای اثر میدانی [FET] است. این دستگاه می توانند بر تکانه های الکتریکی در چندین سلول یا چندین ناحیه در یک سلول به طور همزمان نظارت کنند. پژوهشگران برای جلوگیری از حمله سیستم دفاعی بدن به این دستگاه،  FET ها را در دولایه فسفولیپیدی پوشانده اند تا بدن انسان ان را به عنوان شی خارجی تشخیص ندهد.

به گفته محققان، این سیستم بدون ایجاد آسیب های ساختاری به غشای سلول نفوذ کرده و سیگنال های الکتریکی را تشخیص می دهند. گفتنی است این دستگاه ابتدا به عنوان یک مدل دو بعدی شروع به کار کرده و اعضای این تیم پژوهشی پیکربندی آن را از دو بعدی به سه بعدی تغییر دادند. 

در مرحله بعد، محققان این دستگاه را در کشت بافت های قلبی آزمایش کردند. این سیستم قادر است با بررسی سرعت انتقال از طریق سلول ها و بین دو سلول نشان دهد که سلول های قلب سالم هستند یا بیمار. اطلاعات این سیستم به تنهایی می تواند پزشک را در مورد بهترین رویکرد بالینی برای درمان بیماری های مختلف قلبی آگاه کند.

به باور کارشناسان، این دستگاه جدید به ویژه برای مطالعه بیماری های متعددی که فعالیت الکتریکی طبیعی قلب را مختل می کنند، مهم است. برای بیماری هایی مانند حمله قلبی، فیبروز قلبی، آریتمی و غیره، بینش هایی که از دستگاه به دست می آوریم می تواند گام بزرگی در دستیابی به راه حلی پایدار برای این آسیب شناسی های قلبی باشد.

علاوه بر این، FET ها همچنین می توانند تأثیر داروها بر قلب و شاید در آینده تأثیر داروها روی اعصاب را بررسی کنند.

به گفته اعضای تیم سازنده این سنسور حیاتی، با کمک این دستگاه می ‌توانیم تا سطح سلولی بزرگ‌ نمایی کرده و تصویری با وضوح بسیار بالا از آنچه در قلب می ‌گذرد دریافت کنیم. ما می ‌توانیم ببینیم کدام سلول ‌ها عملکرد نادرست داشته و کدام قسمت‌ ها با بقیه هماهنگ نیستند و همچنین مکان‌هایی را که سیگنال قلبی در آن ضعیف است مشخص کنیم. به طور کلی این فناوری جدید پزشکان را قادر می ‌سازد تا تشخیص‌ های بهتری داشته باشند.

مترجم: احسان محمدحسینی 
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا