تجمیع اطلاعات علمی مانع دوباره کاری ها شد

دکتر فاطمه عظیم زاده، رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در بازدید از غرفه سیناپرس در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی به خبرنگار سیناپرس گفت: اکنون جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف و زمینه های کاری متفاوت فعالیت های خودش را در سطح کل کشور انجام می دهد، نمایشگاه می تواند فضایی باشد که همه فعالیت هایی که اکنون به صورت شبکه ای یا به صورت مجزا در واحدهای مختلف استانی و مراکز مختلف تهران انجام می شود، تجمیع کند و دید خوبی را به بازدیدکنندگان ارایه دهد تا آنها مطلع شوند اکنون جهاد دانشگاهی در چه حوزه هایی مشغول به فعالیت است.

وی افزود: از سوی دیگر دانشی که اکنون در جهاد دانشگاهی تولید و ایجاد شده و به عنوان یک ارزش افزوده در اختیار مسوولان جهاد دانشگاهی است برای کسانی که با همه فعالیت های جهاد آشنا نیستند، در نمایشگاه قابل نمایش و ارایه است.

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون چند درصد پژوهش های جهاد دانشگاهی کاربردی است؟ اظهارداشت: باتوجه به اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس تاکنون همیشه باید قسمت اعظم نیازهای مالی اش را خودش پرداخت کند، چاره ای نداشته در طول این سال ها نگاه خیلی جدی به کاربردی شدن پژوهش ها داشته باشد بنابراین هم اکنون بخش قابل توجهی از پژوهش هایی که اکنون در جهاد دانشگاهی انجام می شود ، عملیاتی و کاربردی هستند.

وی تصریح کرد: در سال های راه اندازی این مرکز ، بستر وب توسعه پیدا نکرده بود و خیلی از منابع علمی نیز به روی اینترنت در دسترس محققان قرار نداشت. یک محقق برای دسترسی این منابع باید عضو مرکز علمی یا کتابخانه می شد بنابراین ما از همان ابتدای راه اندازی این مرکز به دنبال این بودیم که این منابع را در اختیار محققان قرار دهیم.

وی بیان کرد: اولین چیزی که برای ما اهمیت داشت این بود که یک بستر مناسبی طراحی کنیم که به صورت تجمیعی همه محتوای علمی تولید شده در کشور را تجمیع کند و دسترسی خیلی آسان و راحتی را به محققان و پژوهشگران ارایه دهد. نکته دوم، وقتی همه این منابع تجمیع شود زمینه های دوباره کارها از بین می رود.

به گفته وی، دوباره کاری ها به این دلیل است که از کارهای قبلی مطلع نیستیم یا قصد داریم کار را به شکل های مختلف ارایه دهیم که مورد دوم واقعا از نظر اخلاق علمی نیست و مساله دار است. وقتی تجمیع اطلاعات انجام می شود و در دسترس همگان است، جلوی این نوع اتفاق ها که باعث هدررفت سرمایه منابع کشور است، گرفته می شود.

وی به سیناپرس گفت: اکنون این مرکز روزانه 100 هزار بازدید کننده دارد. این آمار نشان می دهد که این منابع مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرد و باعث خوشحالی است که حداقل پژوهشگران از کارهایی که قبلا در این حوزه انجام شده، استفاده می کنند.

وی بیان کرد: اکنون مقالات به صورت آزاد در دسترس عموم قرار دارد بنابراین هرجا Pdf آن وجود داشته باشد دانلود آن به صورت رایگان در دسترس است.

وی تاکید کرد: اکنون ظرفیت های خیلی زیادی در مرکز اطلاعات علمی وجود دارد هم از جهت اینکه بتواند منابع علمی را در اختیار محققان قرار دهد و هم از جهت اینکه با پردازش محتوای علمی، دانشی را استخراج کند و در اختیار سیاست مداران حوزه علمی کشور قرار دهد که بتوانند سیاست ها را واقع بینانه تر و با داده های علمی پیش ببرند.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: ما با توجه به اینکه منابع را رایگان در اختیار محققان قرار می دهیم و کسب درآمد از این طریق نمی کنیم انتظار داریم حمایت هایی بشود که ما بتوانیم کار نمایه سازی و در اختیار گذاشتن را به صورت جدی پیش ببریم و در زمینه پردازش و استخراج دانش از محتوایی که وجود دارد نیز خیلی با سرعت بیشتر و قدرت بیشتر عمل کنیم .قطعا خروجی که بدست می آید برای جامعه علمی کشور مفید و موثر است.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا