نگاهی به هیجان انگیز ترین کشفیات باستان شناسی

به گزارش سیناپرس، سال گذشته برای باستان شناسان سالی جذاب و سرشار از دستاوردهای هیجان انگیز بود. در این یادداشت شما را با شش کشف هیجان انگیز باستان شناسی در این سال آشنا می کنیم:

نئاندرتال ها توانایی تکلم داشتند

نتایج یک مطالعه طولانی مدت که توسط گروهی از محققان بین المللی انجام شد نشان داد که نئاندرتال ها با روشی مشابه ما قادر به شنیدن و پردازش گفتار بودند. در این مطالعه پژوهشگران با استفاده از تصاویر سی تی اسکن اقدام به بازسازی ساختار گوش نئاندرتال ها کرده و تلاش کردند دریابند این انسان های منقرض شده تا چه حد قادر به درک اصوات و صداهای گفتار انسان مدرن بودند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه نئاندرتال ها از این پهنای باند برخوردار بوده اما اجداد دورتر انسان از این پهنای باند برخوردار نبودند، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ساختار شنوایی نئاندرتال ها تکامل یافته بوده و این انسان ها  توانایی صحبت کردن را داشتند. به گزارش سیناپرس، این مطالعه شاید اولین شواهد قطعی باشد که نشان می دهد نئاندرتال ها دارای توانایی های گفتاری شبیه انسان مدرن بودند.

کشف اسرار تکاملی انسان دنیسوا

در سال گذشته باستان شناسان توانستند داستان فوق العاده پیچیده اشغال غار دنیسوا در سیبری روسیه را بازسازی کنند، جایی که اولین نمونه از جد انسانی منقرض شده ما، یعنی انسان دنیسووا ، پیدا شد.
این مطالعه که در مقاله‌ای در مجله نیچر منتشر شده است، جدول زمانی اشغال این مکان باستانی  مهم را ارائه می‌ کند. بر این اساس دانشمندان قادر به درک رفتار گروه‌های انسانی اولیه که در اوراسیا و آخرین عصر یخبندان زندگی می‌کردند، شدند.

کشف شاخه جدیدی از اجداد انسانی: مرد اژدها

باستان شناسان در سال ۲۰۲۱ اقدام به مطالعه جمجمه ای باستانی کردند که به خوبی حفظ شده و به  جمجمه هاربین معروف بود. محققان با  تجزیه و تحلیل جمجمه فوق به این نتیجه رسیدند که این جمجمه متعلق به گونه جدیدی از انسان  موسوم به هومو لونگی یا «مرد اژدها»  است که ممکن است مانند نئاندرتال ها از اقوام نزدیک‌ به ما محسوب شود.

شناسایی قدیمی ترین تدفین انسانی در آفریقا

یکی از جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال، کشف گوری باستانی با قدمت ۷۸ هزار سال در آفریقا بود. چند ماه پیش دانشمندان از قدیمی ترین شواهد دفن انسان در آفریقا پرده برداری کردند. به گزارش سیناپرس، در این سایت، جسد کودک سه ساله ای که حدود ۷۸ هزار سال پیش به آرامی روی پهلوی خود در قبری گذاشته شده بود، شناسایی شد. این کشف رشد رفتارهای اجتماعی در گذشته باستانی بشر را روشن کرد.

کشف قدیمی ترین دی ان ای مشترک انسانی بین آسیا و استرالیا

در سال ۲۰۲۱، تیمی از باستان شناسان اندونزی و استرالیا اولین دی ان ای انسان باستانی را از والاسا – مجموعه جزایری که بخش‌هایی از اندونزی، بورنئو و پاپوآ گینه نو را در بر می‌گیرد، کسف کردند که نشان دهنده قدیمی ترین شواهد  دریانوردی بود که به انسان اجازه داد از طریق دریا خود را به استرالیا برساند.
این یافته به ویژه با توجه به اینکه مواد ژنتیکی در مناطق گرمسیری مرطوب به سرعت تخریب می شوند، قابل توجه بود. تجزیه و تحلیل دی ان ای فوق نشان داد زنی که این دی ان ای به وی تعلق دارد حدود ۷ هزار و ۲۰۰ سال پیش زندگی می کرده و از نظر ژنتیکی هم به بومیان استرالیایی و هم به یک گروه ژنتیکی اسرارآمیز و هرگز دیده نشده با منشاء آسیایی مربوط می شود.

بازنویسی روند تکامل انسان به کمک ردپای شش میلیون ساله

آخرین اما نه کم اهمیت ترین کشف باستان شناسی سال به حل یک راز تکاملی دیرینه کمک کرد. چند ماه پیش گروهی از محققان، مجموعه ای از ردپاهای باستانی را که حدود شش میلیون سال پیش در جزیره کرت در دریای مدیترانه ایجاد شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیدند که این ردپاها متعلق به یک انسان راست قامت هستند. به گزارش سیناپرس، اگر این فرضیه درست باشد، باید تمامی فرضیات مرتبط با تکامل انسان مورد بازنگری قرار گیرد.

منبع: cosmosmagazine