خطر شیوع آنفولانزای مرغی در خاورمیانه

به گزارش سیناپرس، آنفولانزای مرغی یکی از بیماری های خطرناک رایج در بین پرندگان است که می تواند به انسان نیز منتقل شده و تهدیدی جدی برای سلامت جوامع و امنیت غذایی محسوب می شود. شیوع این بیماری علاوه بر خطرزا بودن برای شهروندان ممکن است منجر به بروز تلفاتی جدی در مرغداری ها شده و امنیت غذایی را تهدید کند. از سوی دیگر این بیماری می تواند به طور سریعی گسترش یافته و پرندگان وحشی موجود در منطقه آلوده را از بین ببرد که این مساله به طور خاص در زمینه گونه های در خطر انقراض جبران ناپذیر خواهد بود.

گزارش های رسمی نشان می دهد به تازگی نوعی حاد از آنفولانزای مرغی در پارک های حیات وحش سرزمین های فلسطین اشغالی  مشاهده شده و تاکنون بیش از دو هزار پرنده بر اثر ابتلا به ویروس فوق الذکر کشته شده و دست کم ۱۰ هزار پرنده دیگر نیز به این ویروس مبتلا هستند. به گزارش سیناپرس، موضوع فوق باعث نگرانی کارشناسان محیط زیست در کشورهای خاور میانه شده است زیرا با توجه به شیوع این بیماری بین پرندگان وحشی و مهاجر، امکان سرایت آن به سایر کشورهای منطقه وجود دارد.
گزارش های پیشین حاکی از این واقعیت است که آنفولانزای مرغی همه ساله در سرزمین های اشغالی مشاهده می شده اما گستردگی و شدت بیماری فوق در سال جاری بی سابقه است.
بر این اساس کارشناسان محیط زیست میزان مرگ و میر پرندگان و به ویژه درناهای وحشی را بی سابقه توصیف کرده اند. امسال نیزمانند هر سال، تقریباً صد هزار درنای وحشی به این منطقه مهاجرت کرده اند که نقطه مهمی در مسیر مهاجرت آنها به سمت آفریقا محسوب می شود. در این میان تخمین زده می شود که بیش از ۴۰ هزار درنا در مناطق فوق باقی مانده و مابقی به مهاجرت خود ادامه داده اند که این موضوع با توجه به شیوع آنفولانزای مرغی بین آن ها بسیار خطرناک قلمداد می شود.
به گزارش سیناپرس، وزارت کشاورزی رژیم اشغالگر قدس در این رابطه گفت: آنفولانزای مرغی H5N1 به جمعیت پرندگان این منطقه آسیب هایی جدی وارد کرده است. در حال حاضر این ویروس در برخی از مراکز پرورش مرغ این کشور شناسایی شده و این موضوع موجب تعلیق فروش تخم مرغ و سایر محصولات تولیدی در این مراکز شد.

گفتنی است، اگرچه شیوع H5N1 در بین انسان ها نادر است، اما در گذشته مواردی از شیوع این بیماری در بین انسان ها وجود داشته است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس H5N1 از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از ۴۵۰ نفر را به طور عمده در کشورهایی مانند اندونزی، مصر و ویتنام کشته است.

مترجم:  مهدی فلاحی پناه
منبع: phys.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا