حضور یک ایرانی در تیم علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا از گویان فرانسه در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی اوج گرفت و از مدار زمین خارج گشت. این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری تا لبه کیهان را پوشش خوهد داد.

این رصدخانه به سمت مقصد خود در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری معادل چهار برابر فراتر از ماه پرتاب شد. یک ماه طول می‌کشد تا این تلسکوپ به مقصد برسد و پنج ماه دیگر لنزهای مادون قرمز آن برای شروع اسکن کیهان آماده می‌شوند.

جیمز وب که جانشین تلسکوپ فضایی قدیمی هابل است، به افتخار مدیر ناسا در دهه 1960 نامگذاری شده است. در سرتاسر جهان، اخترشناسان مشتاقانه منتظر بودند تا وب سرانجام پس از سال‌ها شکست، صعود کند. به دنبال پرتاب بی‌عیب‌ونقص وب، دانشمندان یکدیگر را در آغوش گرفتند و مکرراً فریاد می‌زدند «برو وب!».

استفان اسراییل، مدیر عامل آریاناسپیس، گفت: ما امروز صبح برای بشریت پرتاب می‌کنیم. پس از پرتاب وب، ما هرگز آسمان را به همان شکل نخواهیم دید.

این ترکیبی از تصاویر یک انیمیشن است که در دسامبر 2021 توسط ناسا در دسترس قرار گرفت و جدا شدن اجزای تاشدۀ تلسکوپ فضایی جیمز وب را نشان می‌دهد. وب آنقدر بزرگ است که باید به سبک اوریگامی تا بخورد تا در مخروط دماغه موشک آریان قرار بگیرد.

استیون هاولی، فضانورد و اخترشناس بازنشسته، بیش از هابل روی وب استرس دارد؛ دلیلش این است که وب بسیار دور خواهد بود. وی افزود: ناسا برای 10 سال عمر عملیاتی از وب عکسبرداری می‌کند.

هاولی که اکنون استاد بازنشسته دانشگاه کانزاس است، در ایمیلی گفت: زمانی که هابل پرتاب شد، هرگز باور نمی‌کردم که تقریباً 32 سال بعد همچنان قوی باشد. امیدوارم در 32 سال آینده بتوانیم بگوییم که وب نیز اینگونه عمل کرده است.

لازم به ذکر است آیرین شیوایی محقق مقطع فوق دکترا دانشگاه آریزونا و عضو تیم علمی جیمز وب از دانشمندان ایرانی در توسعه این تلسکوپ بسیار مهم نقش به سزایی را ایفا کرده است.

همچنین آیرین شیوایی نخستین زن ایرانی است که از مبدا ایران به قاره جنوبگان سفر کرد.

منبع:  globalnews