آیا پرندگان در محیط شهری تهاجمی تر هستند؟

تا به حال دقت کرده اید که هنگامی که به روستاها یا محیط های طبیعی سفر می کنید، صدای پرندگان تا چه اندازه بیشتر از زمانی که در شهر حضور دارید دل انگیز است؟ این امر تنها به تعداد پرندگان بستگی ندارد و حتی تعداد مشابه پرندگان در شهرها به نسبت روستاها صدای دل انگیز کمتری را تولید کرده و حتی رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی از خود بروز می دهند. حال دانشمندان با آگاهی از این امر به بررسی دلایل این پدیده پرداخته اند.

در تحقیقات جدیدی که توسط گروهی از محققان انجام شده و نتایج آن در قالب یک مقاله علمی ارائه شده است،  رفتار گنجشک ها در محیط های روستایی و محیط های شهری با یکدیگر مقایسه شده است. در این تحقیقات مشخص شده است که نوع صدای این موجودات در محیط های شهری به نسبت صدای هم نوعانشان در روستاها، خشن تر و بلندتر است. ابتدا دلیل این امر، شلوغی و سروصدای شهری در نظر گرفته شد ولی تحققات بیشتر نشان داد که دلیل اصلی این تفاوت از جای دیگری نشات می گیرد.

دلیل این رفتار در تحقیقات دانشمندان این گروه به منابع غذایی ربط داده شده است. پرندگانی که در محیط های شهری زندگی می کنند از منابع غذایی بیشتری بهره می برند. شاید این امر در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد ولی دلیل علمی آن موجب رفع ابهام خواهد شد: پرندگان در محیط هایی که از نظر غذایی برای آنها غنی تر است، تلاش بیشتری برای حفظ قلمر به خرج می دهند که این تلاش در پرندگان شهری با رفتار تهاجمی آنها بروز داده می شود.

به این ترتیب کمتر بودن مواد غذایی برای پرندگاندر محیط های روستایی موجب شده است تا آنها کمتر به فکر دفاع از قلمرو خود بوده و با آرامش بیشتری رفتار کرده و آواز بخوانند. شایان ذکر است که مقاله تهیه شده از نتایج این تحقیقات در نشریه بین المللی اکولوژی رفتاری (Behavioral Ecology) به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا