طراحی نسل جدید حافظه کامپیوتری پس از 24 سال

حافظه های کامپیوتری در میان تمامی اجزای کامپیوترها با کمترین میزان نوآوری کلیدی روبرو بوده است. آخرین باری که یک فناوری جدید به عنوان استاندارد در این رده معرفی شده است به 26 سال پیش باز می گردد. در سال 1989، فناوری حافظه های NAND برای نخستین بار پای به عرصه کامپیوتر نهادند. از آن دوران تا به امروز تنها شاهد پیشرفت حافظه ها در رده NAND بوده ایم و این استاندارد تا به امروز به عنوان استاندارد اصلی مورد استفاده در صنایع سخت افزاری، قدرت خود را حفظ کرده است.

حال دانشمندان فعال در دو شرکت بزرگ اینتل و میکرون  (MICRON) با همکاری یکدگر موفق به طراحی روشی جدید شده اند که می تواند فناوری NAND را بازنشسته کند. این روش جدید توسط این شرکت ها با نام  3D Xpoint معرفی شده است و به کمک آن می توان حافظه هایی به مراتب نیرومندتر از حافظه های فعلی تولید کرد.

این فناوری جدید می تواند تا میزان یک هزار برابر نیرومندتر از استاندارد فعلی عمل کند و حافظه کامپیوتری را به سطح زتا بایت انتقال بدهد. شایان ذکر است که با توجه به سرعت پیشرفت نیاز به حافظه در دنیای امروز، این ابداع می تواند بسیار مفید بوده و عملا سرعت رشد تمامی صنایع و علوم وابسته به کامپیوتر را بالاتر ببرد. شایان ذکر است که زتا بایت برابر با 1024 به توان 7 بایت است.

این فناوری از لایه های مختلفی استفاده می کند که می توانند داده ها را به صورت موازی پردازش و ارائه کنند که این امر عملا سرعت آن را به مراتب بالاتر خواهد برد و به همین دلیل نیز در نام این فناوری، عبارت 3D یا همان سه‌بعدی به چشم می‌خورد. به این ترتیب می توان به زودی شاهد این بود که حافظه های ذخیره سازی هارددیسک و SSD  با کمک فناوری 3D Xpoint، انباره حافظه کامپیوترها را به مرحله جدیدی از کارکرد وارد سازند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا