کتاب ریزازدیادی گیاه سوسن چلچراغ منتشر شد

به گزارش سیناپرس اردبیل، این کتاب با رویکردی به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مراکز تحقیقاتی و علمی توسط دکتر اسماعیل چمنی و دکتر یونس پوربیرامی هیر از اعضای هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مهندس سیدکریم تهامی، عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل به رشته تحریر درآمده است.

در بخش‌های این کتاب به مواردی نظیر گیاه‌شناسی، مطالعات ریز ازدیادی، جداسازی پروتوپلاست، تکنیک‌های کشت، مراحل آماده‌سازی ریزنمونه‌ها برای ریز ازدیادی و جداسازی پروتوپلاست، تاثیر تنظیم‌کنند‌های رشد، منبع ریزنمونه برای تهیه پروتوپلاست و عوامل محیطی مانند دما، نور و غیره بر باززایی پروتوپلاست گیاه سوسن چلچراغ پرداخت شده است.

چاپ اول کتاب ریزازدیادی گیاه سوسن چلچراغ با قیمت 40 هزار تومان در پاییز 1400 توسط انتشارات جهاددانشگاهی اردبیل منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند با شماره 33749503-045داخلی 111 تماس حاصل نمایند.

در بخشی از این کتاب آمده است: نیم قرن است که محدودیت‌های موجود در تلاقی بین سوسن‌ها (دگر‌گرده‌افشانی) به دلیل وجود ناسازگاری و عدم تقارن ژنتیکی بین واریته‌های مختلف شناخته شده است. بنابراین برای ایجاد اشکال و انواع جدید سوسن‌ها با ویژگی‌های مختلف فنوتیپی، اندازه گل و رنگ گل جدید و عطر زیاد، به خاطر محدودیت‌های ناشی از تلاقی‌پذیری بین گونه‌ها، نیاز به استفاده از روش‌های مدرن اصلاح نباتات می‌باشد.

با توجه به اینکه یکی از راه‌های غلبه بر این محدودیت‌ها، استفاده از هیبریدهای سوماتیکی و برای بهره‌مندی از مزایای این تکنیک، اولین قدم وجود یک سیستم بهینه برای باززایی گیاه از پروتوپلاست است از اینرو نگارش این کتاب نیز در همین راستا و در گام اول به منظور بررسی امکان باززایی گیاه سوسن چلچراغ از طریق کشت پروتوپلاست صورت گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا