چگونه علایم سویه اومیکرون را شناسایی کنیم؟

به گزارش سیناپرس، در طول همه گیری جهانی، فهرست علائم کووید-۱۹ طولانی تر و عجیب تر شده است. با وجود واکسیناسیون عمومی، علائم هشداردهنده عفونت ظریف ‌تر و مبهم ‌تر شده‌ اند. این امر به ‌ویژه زمانی آشکار می ‌شود که نوع اومیکرون در سرتاسر جهان پراکنده شده و از شکاف‌ های لایه های ایمنی که در دو سال گذشته ساخته شده است، عبور می کند.  
یک تیم بین‌المللی از محققان با استفاده از یک برنامه تلفن همراه که در آن کاربران می ‌توانند علائم خود را گزارش دهند، علائم کرونا را ردیابی کرده‌ اند. در این پژوهش، داده‌های مربوط به سویه اومیکرون هنوز مقدماتی بوده ولی گروهی متشکل از ۱۷۱ کاربر که اکثر آنها واکسینه شده ‌اند، اخیرا گزارش هایی مبنی بر علائم اصلی اومیکرون شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد ارائه داده اند.

جالب است بدانید این علائم همچنین مهمترین نشانه ها برای افراد مبتلا به سویه دلتا نیز بوده است. به گفته محققان، این سویه نیز مانند انواع قبلی، دارای سه نشانه اصلی کووید-۱۹ یعنی تب، سرفه، و از دست دادن حس بویایی یا چشایی است.
تیم اسپکتور (Tim Spector)، استاد اپیدمیولوژی در کینگز کالج لندن و پژوهشگر ارشد این مطالعات، گفت: برای اکثر افراد، ابتلا به اومیکرون بیشتر شبیه سرماخوردگی است که با گلودرد، آبریزش بینی و سردرد شروع می شود. 

به گفته پژوهشگران، در این تجزیه و تحلیل ها تنها نیمی از مبتلایان به اومیکرون نشانه هایی از تب، سرفه یا از دست دادن چشایی یا بویایی را گزارش کردند. در این راستا سیناپرس گزارش می دهد که محققان در نروژ نیز اخیرا یافته های مشابهی را از شیوع سویه اومیکرون در میان افراد کاملاً واکسینه شده گزارش کردند. در موارد تایید شده، شایع ترین علائم، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی، گلودرد و سردرد بود. بیش از نیمی از مبتلایان تب داشته و ۲۳ درصد کاهش چشایی و ۱۲ نفر کاهش بویایی را تجربه کردند.
به گزارش سیناپرس، گزارش های پزشکی نشان می دهد که نوع اومیکرون قابل انتقال ترین سویه این ویروس بوده و به نظر می رسد می تواند از مصونیت های ناشی از واکسیناسیون فرار کند. با این حال تزریق واکسن‌ها هنوز بهترین راه حل برای مقابله با این ویروس بوده و دوز تقویت کننده شاید راه خوبی برای افزایش توان سیستم ایمنی در مقابل این ویروس باشد.
به گفته محققان با توجه به انجام واکسیناسیون جهانی و ابتلای درصد بالای افراد به یکی از گونه های کرونا، بخش قابل توجهی از جمعیت می توانند در مقابل این سویه مقاومت از خود نشان دهند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به اومیکرون به شدت بیمار می شوند.

با توجه به گزارش های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، علائم اومیکرون که نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارند شامل احساس گیجی ناگهانی؛ ناتوانی در بیدار ماندن؛ درد یا فشار مداوم قفسه سینه؛ مشکلات تنفسی؛ تغییر رنگ زیر ناخن ها و رنگ پریدگی است.
در حالی که درصد کمتری از مبتلایان به اومیکرون به شدت بیمار می شوند تا نیاز به مراقبت های ویژه بیمارستانی داشته باشند اما محققان پیش بینی می کنند به دلیل سرعت انتتشار بالای این سویه و درصد زیاد پراکندگی، اومیکرون می تواند سریع منتشر شده و سیستم های مراقبت های بهداشتی را تحت فشار قرار دهد.

ظهور علائم سرماخوردگی با نوع اومیکرون به این معنی است که انجام آزمایش برای کاهش سرعت گسترش ویروس بسیار مهم تر از همیشه است. شناسایی زودهنگام عفونت، کلیدی برای به کارگیری درمان های موثر در زمان است. 

به گزارش سیناپرس، علائم خفیف کووید- ۱۹ را جدی گرفته و با داشتن نشانه های بیماری به سرعت به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن حتما واکسیناسیون و دریافت دوز تقویت کننده را فراموش نکنید. از استفاده از ماسک های استاندارد در محیط های عمومی و فاصله گذاری اجتماعی غافل نشوید و فراموش نکنید که علیرغم آخرین تغییرات در همه گیری جهانی، این اقدامات بهترین گزینه ها برای کنترل ویروس کرونا هستند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: vox

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا