تلسکوپ جیمز وب تا ساعاتی دیگر پرتاب می شود

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ بسیار پیشرفته و مجهز جیمز وب که به سیستم تصویربرداری مادون قرمز مجهز بوده و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته، تا ساعاتی دیگر به فضا فرستاده خواهد شد. این تلسکوپ توسط ناسا به عنوان رصدخانه علمی فضایی برتر دهه آینده مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر جیمز وب در داخل محفظه محموله یک راکت فضاپیمای آریان ۵ جاسازی شده و تا ساعاتی دیگر از پایگاه فضایی آژانس فضایی اتحادیه اروپا در گویان فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به ماموریت فرستاده خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رفته و مجددا موارد پیش بینی نشده باعث تعویق عملیات پرتاب جیمز وب نشود، این تلسکوپ ۶ هزار و ۳۵۰ کیلوگرمی که تقریباً به اندازه یک زمین تنیس باز می شود، پس از ۲۶ دقیقه  از راکت فضاپیمای خود جدا خواهد شد. به گزارش سیناپرس،در طول ماه بعد، تلسکوپ وب به سمت مقصد خود در مدار خورشیدی در فاصله تقریباً یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتری زمین حرکت کرده و در مدار خود مستقر خواهد شد.

به گزارش سیناپرس،  مسیر مداری ویژه وب آن را در راستای ثابتی با زمین نگه می دارد، زیرا زمین و این تلسکوپ ناسا قرار است در  در یک راستا  دور خورشید بچرخند.
در مقام مقایسه، تلسکوپ فضایی هابل، در فاصله ۵۴۷ کلیومتری زمین قرار دارد. جیمز وب که نام خود را از رئیس سازمان ناسا در دهه ۶۰ میلادی اخذ کرده حدود ۱۰۰برابر حساستر از هابل است و انتظار می رود درک دانشمندان از جهان و جایگاه ما در آن را عمیقاً متحول کند.


گفتنی است جیمز وب عمدتاً کیهان را زاویه دوربین طیف مادون قرمز خود مشاهده کرده و این ویژگی به آن اجازه می دهد تا از میان ابرهای گاز و غبار به منشا شکل گیری ستارگان نگاه کند، در حالی که هابل عمدتاً بر اساس طول موج های نوری و فرابنفش عمل می کند.
به گزارش سیناپرس، آینه اولیه تلسکوپ جدید جیمز وب متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی از فلز بریلیوم با روکش طلا – همچنین دارای منطقه جمع آوری نور بسیار بزرگ تری است که به آن امکان می دهد اجرام را در فواصل دورتری مشاهده کند.
به گفته اخترشناسان، این ویژگی های جیمز وب، نمایی اجمالی از کیهانی را که قبلاً دیده نشده بود، به نمایش می ‌گذارد که قدمت آن تنها به ۱۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ در حدود ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال پیش می رسد. از سوی دیگر هابل قادر است حداکثر بازه زمانی ۴۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ را مشاهده کند. 
عملیات پرتاب این تلسکوپ به طور زنده از طریق وب سایت ناسا قابل مشاهده است. برای دیدن این رویداد تاریخی، اینجا را کلیک کنید.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: nasa
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا