کنویدسیا، واکسنی با مصونیت 92 درصدی در مقابل کووید 19 شدید

به گزارش سیناپرس، .متخصصان چینی در ابداعی جدید، واکسنی به نام Ad5-nCoV با نام تجاری کنویدسیا برای کنترل بیماری کووید 19 ساخته اند که تزریق یک دوز آن بر اساس آزمایش های بالینی فاز سوم آن، قادر است به میزان 57.5 درصد در مقابل بیماری کووید 19 علامت دار و 91.7 درصد در برابر نوع شدید این بیماری مصونیت ایجاد کند.

نتایج آزمایش های فوق نشان داده که واکسن Ad5-nCoV بی‌خطر بوده و هیچ گونه عوارض جانبی جدی و یا مرگ و میری به واسطه تزریق آن در میان مشارکت کنندگان در آزمایش دیده نشده است. ضمن آن که این واکسن باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی قوی در بدن می‌شود.

واکسن کنویدسیا که توسط شرکت چینی کنسینو بایولوژیکس و موسسه بیوتکنولوژی پکن ساخته شده است، یک واکسن وکتوری تک دوز است که می تواند در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود. 

این واکسن برای استفاده اضطراری در 10 کشور از جمله آرژانتین، شیلی، مکزیک و پاکستان، یعنی مکان هایی که کارآزمایی بالینی آن انجام شده، تایید گردیده است. به گزارش سیناپرس،همچنین در کشور روسیه نیز بررسی های نظارتی آن در حال انجام است، چرا که روسیه نیز در این کارآزمایی بالینی شرکت کرده است.

به گفته محققانی که مسوولیت کارآزمایی بالینی این واکسن را به عهده داشته اند، مطالعه ما نشان می‌دهد که یک دوز از Ad5-nCoV در برابر نوع شدید کووید 19 بسیار مؤثر است و بدین ترتیب می تواند به طور بالقوه از فشار عظیمی که بیماری پاندمیک فوق بر سیستم‌های بهداشتی سراسر جهان وارد کرده است، کاسته و کمک ‌کند تا افراد از ابتلا به بیماری جدی یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دور نگه داشته شوند.

به گفته آن ها، علاوه بر این، از آنجایی که واکسن پس از یک بار تزریق در برابر بیماری‌ شدید مؤثر است، می‌تواند به دسترسی بهتر به واکسیناسیون به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، جایی که دسترسی به افراد با واکسیناسیون اولیه به صورت دو دوز دشوارتر است، کمک کند.

گفتنی است نتایج بررسی های بالینی این واکسن که با مشارکت بیش از 36 هزار نفر انجام شده، در نشریه پزشکی معتبر The Lancet منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا