انتقاد ایلان ماسک از نسل جدید اینترنت

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تبلیغات گسترده  انجام شده در مورد نسل سوم وب Web3 را باور نداشته و آن را ایده‌ای پر سر و صدا برای اینترنت مبتنی بر بلاک چین و بسیار غیرمتمرکز می داند. این چهره تاثیرگذار در حوزه های مختلف فناوری چندی پیش در یک توییت ، ایده نسل سوم وب را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرد این فناوری در  حال حاضر بیشتر کلیدواژه بازاریابی محسوب می شود تا واقعیت.

در این میان نکته جالب توجه، استفاده ایلان ماسک از یک پس زمینه بسیار جالب بود، زیرا ماسک در حال پاسخ به کلیپی از یک مدافع وب ۳ بود که به ویدئویی از دیوید لترمن که ایده اینترنت را در مصاحبه ای با بیل گیتس، مدیر عامل مایکروسافت در سال ۱۹۹۵ به سخره می گرفت، پاسخ می داد.

اگرچه طرفداران Web3 آن را گام بزرگ بعدی در دنیای ارتبطات دیجیتال نامیده و باور دارند که روزی جایگزین اینترنت خواهد شد اما به نظر می رسد افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و جک دورسی، بنیانگذار توییتر، اعتقاد دارند که Web3 بیشتر از آن که به واقعیت نزدیک باشد، یک رویا است.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت با توجه به تأثیر قابل توجه ماسک و دورسی بر دنیای دیجیتال و فناوری، این موضوع گیری نشان دهنده شرایطی بد و غیر نویدبخش  برای این ایده جدید به شمار می رود.
گفتنی است ایلان ماسک پس از موضوع گیری فوق مجددا در توئیت دیگری نوشت: آیا کسی web3 را دیده است؟  من نمی توانم آن را پیدا کنم.
کاربران و شاهدان که از این موضع گیری ماسک متعجب شده بودند، با یک غافلگیری دیگر مواجه شده و اوج این غافلگیری، جایی بود که جک دورسی در پاسخ ایلان ماسک نوشت:  احتمالا جایی بین a و z است.

جک دورسی ساعاتی بعد در توئیتی جداگانه نوشت: شما صاحب Web3 نیستید.این در نهایت یک نهاد متمرکز با یک برچسب متفاوت است.
دورسی همچنین اشاره کرد که نسل سوم وب در حال حاضر تا حد زیادی توسط شرکت Andreessen Horowitz کنترل می ‌شود، که در اوایل از فیس‌ بوک حمایت می ‌کرد و امروزه به طور گسترده ای در حال تبلیغ وب ۳ است.

به گزارش سیناپرس، در نقطه مقابل بد نیست بدانیم که موسس این شرکت، مارک آندرسن، در تابستان گذشته از سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری این مجموعه  در بلاک چین و دیگر استارت آپ های رمزنگاری خبر داد که این سرمایه گذاری کلان نشان دهنده عزم جدی طرفداران وب ۳ نسبت به راه اندازی آن است.

از سوی دیگر منتقدانی از جمله دورسی، استدلال می‌کنند که Web3 هرگز یک نسخه واقعاً غیرمتمرکز اینترنت را نشان نخواهد داد، به ‌ویژه به این دلیل که تعداد فزاینده ‌ای از سرمایه‌ گذاران خطرپذیر مانند Andreessen در تلاش برای کسب درآمد و کنترل طولانی ‌مدت آن بوده و در پی کسب منافع مالی در این حوزه پول خرج می کنند.

از سوی دیگر از آنجایی که سرمایه های وسیع و گسترده ای از سوی استارت آپ های مختلف به سمن وب ۳ سرازیر می شود، این نگرانی برای ناظران بی طرف به وجود آمده که مفهوم صرف اینترنت کاملاً غیرمتمرکز که توسط افراد کنترل می شود  نه چند شرکت و سهامدار منتخب  آن ها، بیش از همیشه متزلزل است.در حقیقت این روند به گونه ای طی می شود که از این پس افراد و شرکت هایی خود را صاحب اینترنت خواهند دانست و این موضوع به هیچ عنوان مطلوب نخواهد بود.
در خاتمه باید اذعان داشت که با توجه به اینکه هر دو منتقد جدی وب ۳ از جمله افراد شناخته شده در دنیای فناوری، ارتباطات و ارزهای دیجیتال هستند، این موضوع باید جدی تلقی شود هرچند ماسک و دورسی در زمینه هایی نیز با یکدیگر اختلاف نظر داشته و برای مثال دورسی اخیراً استدلال کرده است که بیت کوین جایگزین دلار خواهد شد، در حالی که به نظر می رسد ماسک هنوز هم به ارزهای دیجیتال جایگزین مانند دوج کوین معتقد است.

مترجم: حمید تعالی 
منبع: futurism
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا