آیا افراد روان پریش زودتر در موقعیت کاری خود موفق می شوند؟

به گزارش سیناپرس، مردم اغلب فکر می کنند، افرادی که از خونسردی، نترسی و همدلی کم که مشخصه روان پریشی است، برخوردار هستند، زودتر به موفقیت می رسد. در واقع آنها یک ارتباط بین چنین افراد و موقعیت های درآمدی بالا برقرار می کنند.
هدویگ آیزنبارت (Hedwig Eisenbarth)، روانشناس دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزلند و سرپرست این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: «این عقیده یا باور عمومی وجود دارد که روان‌ پریشی با موفقیت بالاتر شغلی مرتبط است یعنی افرادی که دارای ویژگی‌ های روان ‌پریشی هستند، مدیران اجرایی یا سیاستمداران موفقی خواهند بود. اما پژوهش های ما این باور را رد می کند.»
محققان در این پروژه تحقیقاتی، داده‌های یک نظرسنجی از دوهزار و ۳۰۰ بزرگسال نیوزیلندی را بررسی کردند که در آن سه حوزه سوال خاص در نظر گرفته شده بود: 
•    اول، آنها سه جنبه از شخصیت روان ‌پریشی از جمله تسلط بی ‌باکانه، خودمختاری یا خودمحوری و خونسردی را از طریق پاسخ های نظرسنجی اندازه‌گیری کردند.
•    دوم، آنها نظرات شرکت‌ کنندگان را در مورد موفقیت حرفه ‌ای‌ شان با ترکیب پاسخ‌ های شرکت‌ کنندگان به دو سؤال «چقدر از شغل فعلی خود راضی هستید؟» و «در شغل فعلی خود چقدر احساس امنیت می کنید؟» اندازه‌گیری کردند. 
•    سوم، آنها اعتبار شغلی را با محاسبه وضعیت اجتماعی- اقتصادی شرکت کنندگان همراه با نوع اشتغال (به عنوان مثال، متخصصان حقوقی در مقابل دستیاران تهیه غذا) اندازه گیری کردند.

به گزارش سیناپرس، از این معیارها، محققان توانستند فرضیه اصلی خود، اینکه افراد دارای تمایلات شخصیتی روان ‌پریشی کمتر احتمال دارد به سطوح بالایی از موفقیت حرفه‌ ای دست یابند، را بررسی کنند. آنها متوجه شدند افرادی که بیشتر دارای جنبه تسلط بی ‌باکانه بودند، موفقیت حرفه ای ذهنی بالاتری را گزارش کردند، در حالی که افراد با جنبه خودمختاری و خودمحوری، موفقیت حرفه ای ذهنی کمتری را نشان دادند. علاوه بر این، به گزارش سیناپرس، افرادی که دارای خونسردی بالا بودند، وجهه شغلی پایین تری را نشان دادند. این ارتباط‌ ها حتی زمانی که محققان متغیرهای دیگری مانند جنسیت، سطح تحصیلات، سن، و مدت زمان تصدی شغل را در نظر ‌گرفتند، نیز وجود داشت. 

به اعتقاد این محققان بیشتر ویژگی ‌های شخصیتی روان‌ پریشی تأثیر منفی بر موفقیت ذهنی حرفه ‌ای و اعتبار شغلی دارد. با این حال، به نظر می ‌رسد که جنبه تسلط بی باکانه روان ‌پریشی به موفقیت ذهنی بالاتر کمک می ‌کند. بنابراین می توان گفت تصورات رایج از اینکه شخصیت‌ های سرد و بی‌ رحم در موقعیت های شغلی بالا قرار می ‌گیرند، بیشتر تخیلی است تا واقعیت.
شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله دانشگاهی تفاوت های شخصیتی و فردی (Personality and Individuals Differences) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مولود یوسفی 
منبع: psychologytoday 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا