استفاده از مس برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به متانول

به گزارش ایسنا ، محققان دریافتند که خوشه‌های ظریف اتم‌های مس می‌توانند در فشار بسیار کم از دی‌اکسیدکربن، متانول تولید کنند. متانول به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

در حال حاضر مس در فرآیند تولید متانول از سین گاز که مخلوطی از دی‌اکسید‌کربن، منوکسید کربن و هیدروژن است به عنوان کاتالیزور کاربرد دارد. این واکنش در فشار 10 تا 100 اتمسفر و دمای چند صد درجه سلسیوس به انجام می‌رسد و فرآیندی بسیار انرژی‌بر و پرهزینه است. لری آ. کورتیس از آزمایشگاه ملی آرگون می‌گوید: ما به دنبال استفاده از فشار بسیار کمتر از این حدود بودیم تا میزان مصرف انرژی را در این فرآیند کاهش دهیم.

کورتیس و همکاران تحقیقاتی‌اش به این نتیجه رسیدند که خوشه‌های متشکل از چهار اتم مس می‌توانند فعالیت کاتالیستی بیشتری نسبت به خوشه‌های بزرگتر یا یک سطح مسی داشته ‌باشند. این خوشه‌های کوچکتر جایگاه‌های تماس بیشتری برای تماس با واسطه‌های واکنش دارند و لذا این فرآیند به فشار و انرژی بسیار کمتری نیاز دارد.

باید دید که آیا این روش می‌تواند یک راهکار اقتصادی و قابل اجرا برای تبدیل دی‌اکسیدکربن دفعی نیروگاه‌های برق باشد یا نه. محققان می‌گویند که خوشه‌های مسی احتمالا در این زمینه عملکرد بسیار مطلوبی خواهند داشت.