تبدیل آلودگی هوا به سوخت موشک

به گزارش سیناپرس، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد که شرکت او قصد دارد دی اکسید کربن (CO2) را به سوخت موشک تبدیل کند. ماسک در این رابطه طی توضیحاتی در توییتر خود نوشت: اسپیس ایکس در حال شروع برنامه ‌ای برای حذف دی اکسید کربن از جو و تبدیل آن به سوخت موشک است. لطفا در صورت علاقه به این تیم بپیوندید.

او در این رابطه اضافه می ‌کند که این برنامه برای مطالعات و کاوش در مریخ نیز بسیار مهم خواهد بود زیرا در صورت موفقیت پروژه می توان از جو مریخ به عنوان منبعی بالقوه برای سوخت استفاده کرد.

به باور کارشناسان، این فناوری در صورت تحقق می تواند گامی مهم برای سفر های طولانی فضایی و به ویژه تامین سوخت برای بازگشت فضا پیماها از مریخ به زمین باشد زیرا پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا در  گزارشی که چندی پیش منتشر شد، اعلام کردند که جو مریخ در حال حاضر حاوی ۹۵ درصد دی اکسید کربن است.

استفورد شیهان، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران شرکت ایر و از پژوهشگران مرکز Popular Mechanics در این رابطه توضیح می ‌دهد: دانشمندان در حال تلاش برای تبدیل دی اکسید کربن زمین به سوخت قابل استفاده هستند. در حال حاضر، هیدرو کربن ‌هایی که هم RP-1 را می‌سازند و هم متان در سوخت موشک‌ ها مور استفاده قرار دارند. به گزارش سیناپرس، RP-1 همان ترکیب سوخت موشکی است که در حال حاضر در فضاپیماهای فالکون ۹ اسپیس ایکس استفاده می‌شود. ما در نظر داریم این هیدرو کربن ها را با استفاده از دی اکسید کربن موجود در هوا تهیه و در سوخت موشک ها استفاده کنیم.
این پژوهشگر سوخت های موشکی در ادامه توضیحات خود افزود: در حال حاضر منبع دی‌ اکسید کربن مورد استفاده ما به‌عنوان محصول جانبی کارخانه‌ های تولید الکل صنعتی به دست می آید ولی ما در نظر داریم دی اکسید کربن مورد نیازمان را از آلودگی های هوا و به صورت جذب مستقیم کربن از جو، تهیه کنیم.

در خاتمه گفتنی است فعالیت های فضایی یکی از منابع مهم تولید آلاینده در جو محسوب شده و اگر امکان این وجود داشته باشد که به طور خاص برای موشک ها از سوخت مبتنی بر دی اکسید کربن استفاده کرد ، از انتشار ۷۱۵ تن CO2 در جو جلوگیری خواهد شد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده