قطره مکمل واکسن کرونا ساخته شد

به گزارش سیناپرس، الکساندر گینتزبورگ، مدیر مرکز مطالعات ساخت واکسن گامالیا در روسیه اعلام کرد: در ابتدا تصور می شد واکسن ‌های ویروس کرونا از نظر ایجاد ایمنی گله ‌ای مزایای متعددی دارند زیرا فرد نمی ‌تواند ویروس را پس از واکسیناسیون منتقل کند.

از سوی دیگر مشخص شد واکسن های تزریقی مانع از ابتلای افراد به کرونا نشده و تنها از ایجاد بیماری شدید و خطر مرگ، جلوگیری می کند. در این میان محققان در تلاش برای ساخت دارو یا واکسنی هستند که بتواند از انتقال ویروس بین افراد جلوگیری کرده و در بین گزینه های موجود، واکسن هایی که به شکل قطره در بینی چکانده می شوند، گزینه ای مطلوب به نظر می رسد.

در همین راستا تیمی از محققان مرکز گامالیا در روسیه موفق به ساخت نوعی قطره بینی شده اند که دقیقا این ساختار ویروس را هدف قرار داده و آن را در بدن فرد مبتلا، کنترل می کند. الکساندر گینتزبورگ در این رابطه گفت:  در اواخر ماه گذشته میلادی آزمایش‌های بالینی این واکسن کرونا ویروس بینی آغاز شد. به گزارش سیناپرس، در ماه اکتبر، مرکز مطالعات ساخت واکسن گامالیا، مجوز وزارت بهداشت روسیه را برای انجام  مرحله دوم آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا بینی فوق الذکر دریافت کرد.

به باور محققان این مرکز، ترکیب تزریق واکسن معمولی و استفاده از این قطره بینی برای اطمینان از ایجاد مصونیت کامل و پیشگیری از انتقال بیماری و گسترش عفونت، لازم است.
به باور پژوهشگران، واکسیناسیون داخل بینی کاربرد بسیار مفیدی از نظر ایجاد ایمنی گله ای به همراه دارد. فرد پس از دریافت واکسن بینی هرگز این عفونت را منتقل نمی کند. به گزارش سیناپرس، فردی که با تزریق واکسن معمولی واکسینه شود به بیماری مبتلا نمی شود اما ممکن است ویروس را روی مخاط خود داشته باشد و بنابراین وی می تواند هنگام سرفه یا عطسه آن را به افراد واکسینه نشده منتقل کند.

در صورت موفقیت این واکسن استنشاقی در مراحل بعدی آزمایش های بالینی، مجوز استفاده از آن صادر شده و به این ترتیب می توان اطمینان داشت که گام بلندی در پیشگیری از شیوع دوباره ویروس کرونا در جوامع برداشته می شود.

مترجم: مریم عالمی